De kleine kruistocht van Maarten

Pieter 20 december 2023
De tweede bundeling columns over de bijbel en het Christelijk geloof van Maarten 't Hart. Vooral de orthodoxe Christenen, regelmatig Knevelaars (naar Andries Knevel) genoemd, krijgen het voor hun kiezen aangezien zij het "kaft-tot-kaft" dogma aanhangen. Dat wil zeggen dat elk woord in de bijbel (van kaft tot kaft) waar gebeurd en het onweerlegbare woord van God is. Op deze claim valt wel wat af te dingen volgens Maarten 't Hart. De bijbel zit vol met inconsistenties, incorrectheden, volslagen krankzinnige verhalen en ongerijmdheden.

't Hart is bekend om zijn schertsende toon. Waarbij sommige dingen in het belachelijke worden getrokken. Soms erg flauw zoals de frase "Ik ben de ware wijnstok" veranderen naar "Ik ben de ware sperzieboon". Maar hij haalt ook academici aan met inzichten over het ontstaan van de Bijbel gecombineerd met historisch onderzoek. En menig Christen kent minder van de bijbel dan de schrijver. Hieruit blijkt dat 't Hart niet zomaar uit de heup schiet, maar in de loop der jaren alles heeft gelezen over de bijbel en het geloof wat los en vast zit.
Je kan deze bundel dus ook niet afdoen als spotten om het spotten. Natuurlijk zitten er de typische vileine Maarten 't Hart opmerkingen in. En sommige columns, zoals "Jezus volgens de DSM-IV" zijn erg geestig.
De handschoenen gaan echter uit op het moment dat 't Hart komt te spreken over het antisemitisme wat eeuwenlang werd gepredikt (en gepraktiseerd) uit naam van de bijbel, kerk en geloof. Hij maakt gehakt van de RK-kerk en kerkvaders als Luther.

Hij eindigt tenslotte met de mededeling dat hij zijn "kleine kruistocht tegen het christendom" als geëindigd beschouwd. Hoewel, het is niet ondenkbaar dat hij erop terugkomt in zijn romans en verhalen. We kunnen na 20 jaar constateren dat hij er inderdaad nog op teruggekomen is…

4,5 ster omdat niet elk stukje even sterk is.

Meer recensies van Pieter