Meer dan 6,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Beknopt overzicht van meesterlijke beeldhouwwerken

Pirayaani 18 november 2023
Indian Sculpture geeft aan een breed publiek een toegankelijke inleiding tot de continuïteit en ontwikkeling van beeldhouwwerken op het Indiase subcontinent. Hedendaagse beeldhouwwerken in India staan in een lijn van ontwikkeling die 4000 jaar teruggaat. Als hoofdzakelijk landbouwers zijn Indiërs altijd toegewijd geweest aan beelden die de zichtbare en tastbare uitingen van religie vertegenwoordigen en nog altijd als voorwerpen van aanbidding gelden.

Op de eerste twintig bladzijden beschrijft Grace Morley de geschiedenis van beeldhouwwerken die door de vele beschavingen op het Indiase subcontinent zijn gemaakt. Haar bronnen zijn teksten van archeologen en kunsthistorici. Ze staat stil bij de rol die deze beelden in de samenleving speelde, waarin boeddhisme, jaïnisme en hindoeïsme de dominante religies waren. Morley benoemt de verschillen in beeldtaal tussen deze religies en vergelijkt haar met de beeldtaal van de Grieken en Romeinen die meer idealisering of realisme nastreven. Westerlingen werden een eeuw geleden nog geschokt door de veelheid aan armen en gezichten in sommige beelden. Morley slaagt erin begrip en waardering voor de beelden bij de lezer te vergroten omdat deze op de heilige teksten zijn gebaseerd en op hun eigen merites moeten worden beoordeeld. Morley zwijgt over de overheersing van islam en christendom.

Na de inleiding volgen ruim zestig foto’s van topwerken uit het National Museum in New Delhi en andere Indiase musea, waarbij Morley steeds uitleg geeft. De werken worden in chronologische volgorde gepresenteerd, beginnend 2000 jaar voor Chr. bij de beschaving in het Dal van de Indus en eindigend in de 12e eeuw na Chr. Als klap op de vuurpijl sluit Morley af met vier beelden uit de 18e en 19e eeuw.

De kracht van het boek schuilt zowel in de laagdrempelige vorm waarin Morley de lezer inzicht geeft in de vorm en functie van de beelden als in de voortreffelijke selectie van absolute meesterwerken uit de Indiase musea, waaronder enkele iconen.

Het boek kent twee beperkingen. De omvang van de geboden informatie is beperkt, waarmee het boek al snel uitnodigt om meer te weten te komen over bepaalde onderwerpen, maar hiertoe ontbreekt een bibliografie. De foto’s stammen nog uit het analoge tijdperk en de scherpte ervan voldoet niet meer aan de hedendaagse standaard. Deze beperkingen zijn echter niet onoverkomelijk. Een bibliografie zou inmiddels zijn achterhaald omdat de tekst in de jaren tachtig is geschreven. Scherpe foto’s kunnen op internet via Arts & Culture worden bekeken: https://artsandculture.google.com/partner/national-museum-delhi.

Het boek is met zorg vormgegeven en de kwaliteit van de gebonden uitgave laat niets te wensen over.

Grace Morley was gepromoveerd in kunst en literatuur en werd de eerste directeur van het San Francisco Museum of Modern Art. Ze was oprichter en directeur van het National Museum in New Delhi. Haar streven was kunst voor iedereen toegankelijk te maken. D.N. Dube is een veelgeprezen fotograaf.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Pirayaani