Lezersrecensie
Bad publicity
Bad publicity is het eerste boek van Bianca Gillam. Voorheen werkte ze bij een uitgeverij. Daar werd ze geïnspireerd door de boeken die ze publiceerde om haar eigen boek te schrijven. Haar missie is om romantische romans te schrijven die het gevoel van romcoms uit de jaren 2000 terugbrengen. Haar levenslange interesse om mensen te vragen hoe ze hun partner hebben ontmoet, heeft een indrukwekkende verzameling ‘meet-cutes’ verzameld.
Bad publicity gaat over Andie die als pr-medewerker bij een uitgeverij werkt. Haar droombaan verandert in een nachtmerrie als ze ontdekt dat haar belangrijkste auteur Jack Carlson is, die haar leven op de universiteit verpestte. Dezelfde Jack die nu erg succesvol en irritant knap is. Als ze haar baan wil behouden, mag ze zijn publiciteitscampagne zeker niet verpesten. Om zijn boek te promoten gaan Andie en Jack een maand lang op tour door Europa. Of dat allemaal goed gaat lees je in deze feelgood.
Het boek valt op door de knalroze cover waarop we de twee hoofdpersonages Jack en Andie zien. Met daarbij een vliegtuig en een koffer wat meteen duidelijk maakt dat het boek over een reis gaat.
Bianca Gillam neemt je mee in een verhaal vol verlies,rouw,vriendschap, tweede kansen, liefde en boeken. Het verhaal draait om Andie en Jack, twee ex-geliefden die moeten samenwerken in de boekenwereld. Hierdoor komen de tropes ‘enemies to lovers’ en ‘second change’ mooi tot leven.
De schrijfstijl is toegankelijk en levendig. Je zit al snel in het verhaal en reist als het ware met Andie en Jack mee tijdens hun boektour. De beschrijvingen van de verschillende boekenwinkels en bezienswaardigheden zijn beeldend en zorgen voor een fijne sfeer.
De onderwerpen verlies en rouw zijn op een mooie manier in het verhaal verwerkt, waardoor je als lezer meeleeft met Andie. Toch riep Andie als personage bij mij gemengde gevoelens op. Haar aanhoudende negativiteit en het blijven hangen in het verleden begonnen op den duur wat te irriteren. Ze raakt daardoor de connectie met haar beste vriendin kwijt, die zelf ook met verdriet worstelt. Vriendin Sara is een geweldig personage dat je meteen in je hart sluit. Iedereen zou een Sara in haar leven moeten hebben. De flashbacks naar het verleden zorgen ervoor dat je Andie beter leert begrijpen. Je ziet haar langzaam groeien en inzien wat haar gedrag met de mensen om haar heen heeft gedaan. Die ontwikkeling zorgt ervoor dat je toch meer sympathie voor haar krijgt. Het einde van het boek is prachtig en rondt het verhaal op een mooie manier af.
Al met al is Bad publicity een warm en meeslepend debuut waarin onderwerpen als verlies en rouw mooi worden verweven met humor, romantiek en de liefde voor boeken.
Ik geef dit verhaal 3,5 ster.
Bad publicity gaat over Andie die als pr-medewerker bij een uitgeverij werkt. Haar droombaan verandert in een nachtmerrie als ze ontdekt dat haar belangrijkste auteur Jack Carlson is, die haar leven op de universiteit verpestte. Dezelfde Jack die nu erg succesvol en irritant knap is. Als ze haar baan wil behouden, mag ze zijn publiciteitscampagne zeker niet verpesten. Om zijn boek te promoten gaan Andie en Jack een maand lang op tour door Europa. Of dat allemaal goed gaat lees je in deze feelgood.
Het boek valt op door de knalroze cover waarop we de twee hoofdpersonages Jack en Andie zien. Met daarbij een vliegtuig en een koffer wat meteen duidelijk maakt dat het boek over een reis gaat.
Bianca Gillam neemt je mee in een verhaal vol verlies,rouw,vriendschap, tweede kansen, liefde en boeken. Het verhaal draait om Andie en Jack, twee ex-geliefden die moeten samenwerken in de boekenwereld. Hierdoor komen de tropes ‘enemies to lovers’ en ‘second change’ mooi tot leven.
De schrijfstijl is toegankelijk en levendig. Je zit al snel in het verhaal en reist als het ware met Andie en Jack mee tijdens hun boektour. De beschrijvingen van de verschillende boekenwinkels en bezienswaardigheden zijn beeldend en zorgen voor een fijne sfeer.
De onderwerpen verlies en rouw zijn op een mooie manier in het verhaal verwerkt, waardoor je als lezer meeleeft met Andie. Toch riep Andie als personage bij mij gemengde gevoelens op. Haar aanhoudende negativiteit en het blijven hangen in het verleden begonnen op den duur wat te irriteren. Ze raakt daardoor de connectie met haar beste vriendin kwijt, die zelf ook met verdriet worstelt. Vriendin Sara is een geweldig personage dat je meteen in je hart sluit. Iedereen zou een Sara in haar leven moeten hebben. De flashbacks naar het verleden zorgen ervoor dat je Andie beter leert begrijpen. Je ziet haar langzaam groeien en inzien wat haar gedrag met de mensen om haar heen heeft gedaan. Die ontwikkeling zorgt ervoor dat je toch meer sympathie voor haar krijgt. Het einde van het boek is prachtig en rondt het verhaal op een mooie manier af.
Al met al is Bad publicity een warm en meeslepend debuut waarin onderwerpen als verlies en rouw mooi worden verweven met humor, romantiek en de liefde voor boeken.
Ik geef dit verhaal 3,5 ster.
1
Reageer op deze recensie