Toegankelijk, actueel en herkenbaar yound adult boek.

Priscilla1987 06 mei 2024
Ugly Girls
Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck en Sara Ohlsson

Ik heb dit boek mogen lezen voor de Hebban LEWA leesclub.
Dit is het eerste deel van een Zweedse trilogie die vertaald is door Lammie Post- Oostenbrink.
De cover valt meteen op door de felle roze cover met grote zwarte letters erop. Aan de hand van de cover had ik het boek niet zo snel opgepakt maar de flaptekst sprak mij wel aan omdat Ugly Girls over het actuele thema pesten/ cyber pesten gaat.
Het boek bestaat uit overzichtelijke hoofdstukken waarbij de naam staat vermeld vanuit wie het is geschreven. Bij de eerste drie hoofdstukken staat ook een illustratie van de hoofdpersonen erbij.
Dit is een leuke toevoeging in het boek, alleen ik merkte dat ik na verloop van tijd toch een eigen beeld kreeg bij de personages doordat de illustraties alleen bij de eerste drie hoofdstukken erbij staan.

Het is een toegankelijk, makkelijk en vlot te lezen verhaal door de korte hoofdstukken en de makkelijke schrijfstijl. Er worden geen moeilijke woorden en zinnen gebruikt.
Het verhaal is vanuit alle drie de hoofdpersonages geschreven. Hierdoor krijg je een goed beeld van de personages. Jasmine is het populaire meisje dat zelfverzekerd is. Eleni is het slimme meisje van de drie en is de leider in de zoektocht naar de dader. En Tilde valt er eigelijk net tussenin. Ze is rustig maar wel slim en zegt wel wat ze denkt.
Ze zouden niet snel vrienden zijn geworden maar door het Ugly Girls account zijn ze gaan samen werken om de dader achter het account te vinden. Doordat ze alle drie zo verschillend zijn vullen ze elkaar goed aan.

Het verhaal is herkenbaar voor de doelgroep young adult doordat het over het schoolleven gaat, de personages zijn van dezelfde leeftijd als de doelgroep en de thema's pesten en social media zijn natuurlijk een actueel onderwerp. Ik denk dat het boek herkenbaar is voor degene die zelf gepest worden en zich zo gezien voelen. Maar het kan ook helpen doordat ze door dit boek misschien hulp durven te vragen . En wat natuurlijk helemaal mooi zou zijn is al de pesters in zouden zien wat voor effect pesten heeft op iemand zodat ze er mee gaan stoppen.

Ugly Girls is een toegankelijk, actueel en herkenbaar young adult boek dat makkelijk en vlot te lezen is. Het heeft herkenbare personages en actuele thema's waar de jeugd zichzelf in kan herkennen.
Ik geef het boek 3.5 ster.

Meer recensies van Priscilla1987