voor mijn gevoel niet compleet

Ramonaleest 03 juni 2020
Vanaf het moment dat de agenten Ruinerwold binnen vallen word je als lezer beeldend rondgeleid door de hoeve en kun je je er een goed beeld bij maken.

Je krijgt in dit verhaal een kijkje in het leven van Gerrit Jan. Zijn jeugd, zijn studeertijd, zijn huwelijken, kortom zijn hele leven gaat aan je voorbij.

De wijze van leven van Gerrit in zijn hoeve komt op mij over als een hel. Hij is een echte manipulator. Zijn wil is wet. De lijfstraffen en mishandeling die hij zijn gezin laat ondergaan zijn niet te beschrijven.

De foto´s in het boek ervaar ik als prettig. Hierdoor krijg ik een beeld over hoe Gerrit eruitziet en hoe het er in de hoeve aan toe ging. Door de foto´s krijg ik een echt beeld en niet iets wat ik mezelf inbeeld door alleen het verhaal te lezen.

Gerrit heeft door zijn beroerte nooit kunnen vertellen hoe of wat. Hierdoor krijg je alleen informatie van de getuige, zijn kinderen en Josef. Ik heb het gevoel in dit verhaal iets te missen. Het voelt niet helemaal af.

Al met al heb ik het boek met veel fascinatie gelezen. Soms zelfs ontdaan door wat ik las. Het geeft je een klein kijkje in hoe het eraan toe ging. Maar ik ben bang dat we nooit de hele waarheid zullen weten

Meer recensies van Ramonaleest