Missie F-16

Missie F-16

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 11 Favoriet 0 Recensies 1
Lijsten 2   Topics 0

Na vier decennia trouwe dienst gaat de F-16, het paradepaard van de Koninklijke Luchtmacht, met pensioen. Eind 2019 arriveren de eerste Joint Strike Fighters in Nederland. In vijf jaar tijd zal de F-35 zijn voorganger vervangen. Olof van Joolen en Silvan Schoonhoven spraken vertegenwoordigers van de generaties jachtvliegers die met het toestel vlogen over 'hun' F-16 en de missies in Bosnië, Kosovo, Afghanistan en Syrië. Hoe word je jachtvlieger? Is vliegen eigenlijk moeilijk? En wat doe je in een noodgeval?
In Missie F-16 vertellen Nederlandse jachtvliegers over de glamour van de jongensdroom, maar ook over de schaduwzijde van het luchtwapen. Het biedt een unieke kijk achter de schermen bij de mannen en vrouwen die hun leven wagen voor een veilige wereld.

Geschiedenis & Politiek
Nieuw Amsterdam
11 november 2019

Hebban recensie

kristofsjongers Hebban Recensent

Ongenuanceerd heldenverhaal

door kristofsjongers op 17-01-2020

Verschillende Europese landen zijn intussen aan een nieuwe vloot gevechtsvliegtuigen toe en Nederland is daar één van. Net als in België werd, na een niet altijd even vriendelijk debat, beslist dat het de F-35 Joint Strike Fighter zal worden: een hoogtechnologisch vliegtuig dat zijn nut eigenlijk nog volledig te bewijzen heeft. Daarmee komt een einde aan de carrière van de iconische F-16 bij de...