Sporen

Hoe hun missie het leven van onze veteranen voorgoed heeft veranderd

Sporen. Veteranen na hun missie is een indringende bundel met persoonlijke verhalen van Nederlandse veteranen over hun missie en hun terugkeer in de burgermaatschappij. Schrijver en veteraan Niels Roelen en Telegraaf-journalist Olof van Joolen gaan met 20 veteranen in gesprek over de relatief korte maar intensieve periode die hun leven heeft getekend.

Zo praat ‘Ome Jan’ niet over wat hij in het voormalige Nederlands-Indië heeft meegemaakt. Ook niet tegen zijn vrouw en kinderen. Jarenlang loopt hij rond met, zoals hij het zelf beschrijft, een steen op de plek van zijn hart. Maar als hij tegen het eind van zijn leven begint te dementeren, blijven slechts de herinneringen van de oorlog in zijn geheugen intact.

Het verhaal zet Niels Roelen en Olof van Joolen aan het denken. Ruim vijftien jaar na Niels’ terugkeer uit Uruzgan, speelt de missie in Afghanistan een grotere rol in zijn leven dan hij had gedacht. Nieuwsgierig naar hoe hun missies hun leven hebben veranderd en welke parallellen er zijn gaan Niels en Olof op zoek naar de sporen die de oorlog heeft nagelaten bij Nederlandse veteranen.

Recensies (2)

Meer recensies

Is Sporen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Sporen