Geschiedenis komt tot leven

Rasa 08 mei 2024
Toen ik vanochtend gordijnen open deed, zag ik de woningen tussen de groene bomen in de ochtendzon baden... Ik kon niet geloven dat hier ruim 700 jaar geleden een bloederige slag bij de Vronen is geweest. Ik woon namelijk in Vroonermeer (Alkmaar). Ik keek richting Sint Pancras, een klein dorpje, waar de beenderen van de slachtoffers van die slag gevonden zijn.
Wat kan Simone goed keer op keer geschiedenis tot leven brengen. Ik moest even inkomen, maar eenmaal in het verhaal, kon ik het niet loslaten. In gedachte liep samen met Katelijne op de zanderige straten van Alkmaar, met Aleid in Middelburg en met Willem II in Hougwoud. Het heeft me geraakt, ook het verhaal van Floris V; de zoon die zijn vader na 26 jaar gevonden heeft. Het gaat om sterke vrouwen en mannen, trouw en verraad, gewapende vrede en verlies van onafhankelijkheid. Wil je spanning? Kijk terug in de geschiedenis.

Meer recensies van Rasa