De vele kanten van vriendschap

rbbrleest 30 augustus 2019
Vrienden, wanneer ben je dat? Wie is jouw vriend? Vraag je dat? Gaat dat vanzelf? Moet je er veel hebben? Doe jij alles met die ene vriend of heb je meerdere vrienden voor verschillende activiteiten? Is vriendschap voor altijd? Welke soorten vrienden zijn er?

Ieder hoofdstuk begint met reacties van kinderen. Daarna wordt helder het onderwerp van dat hoofdstuk uitgelegd, is er een vraag, een tip of een 'wist je dat'. Vele soorten vrienden zijn op een rij gezet en tot slot is er een test om te ontdekken in welk type vriendschap jij je het beste kan thuisvoelen.

Stine Jensen heeft met dit boek weer een onderwerp duidelijk verwoord voor de doelgroep 9-12 jaar (indeling bibliotheek), maar vriendschap is zo een algemeen thema dat dit voor alle leeftijden interessant is. Dit boek hoort in ieder geval in iedere schoolbibliotheek thuis. Gebruikt een leraar het zelf niet, dan zijn er altijd leerlingen die dit interessant vinden. Voor zelfvertrouwen, om te filosoferen, gewoon leuk om te lezen, opdrachten enz.

De tekst is geen saaie opsomming door de vlotlezende tekst, opmaak, vormgeving èn de kleurrijke illustraties van Karst-Janneke Rogaar. Ook het aantrekkelijke en in het oogspringende omslag is van haar hand. Hiervoor ontving zij in juni een zilveren penseel.

Andere titels zijn o.a.: Lieve Stine, weet jij het? (leven), Feestje in mijn hoofd (geluk), Alles wat ik voel (emotie) en Het onlangs verschenen Hoe voed ik mijn ouders op?

Meer recensies van rbbrleest