Beste boek dat ik in 2023 heb gelezen!

Het boek “De Boekendief” van Markus Zusak is in ieder geval een buitengewoon boek dat op unieke wijze het verhaal vertelt van Liesel Meminger. Wat dit boek onderscheidt, is het bijzondere perspectief dat wisselt tussen Liesel en De Dood, die uiteindelijk iedereen komt halen, vooral in de context van de Tweede Wereldoorlog.

Liesel’s leven wordt liefdevol gevormd door de zorgzame Hans en Rosa Hubermann, en de relatie tussen deze drie mensen wordt prachtig beschreven. Ook de band met Max, hun onderduiker, komt ontroerend naar voren.

Het boek bevat vele ontroerende momenten, maar een citaat dat mij diep raakte, wil ik graag delen:

“Dag papa, jij hebt mij gered. Je hebt me leren lezen. Niemand kan spelen zoals jij. Ik zal nooit champagne drinken. Niemand kan spelen zoals jij. Haar armen hielden hem vast. Ze kuste sijn schouder - ze kon de aanblik van zijn gezicht niet langer verdragen - en toen legde ze hem weer op de grond. De boekendief huilde tot zij met zachte hand werd weggevoerd”.

“De Boekendief” vertelt niet alleen een aangrijpend verhaal, maar laat ook de kracht van menselijke relaties zien en belicht de impact van oorlog op een indrukwekkende manier. Dit boek raakt je op een diep emotioneel niveau. Zeker met de huidige oorlogen elders in de wereld.

De film is te zien op Disney. Welke vond jij beter? Het boek of de film. Ik: volmondig het boek!!!

Meer recensies van ReadbyLisettevanD