Lievelingsboek van de middelbare school herlezen

Verplichte kost op de middelbare school literatuurlijst en destijds mijn lievelingsboek. Nu 25 jaar later herlezen (doe ik anders nooit!); om te kijken of het boek mij nog steeds kon raken. Volmondig: Ja.

Het boek beschrijft zo mooi de liefde van een ouder voor een kind. Althans iemand waarvan je denkt dat het je kind is.
Een mooi citaat is: “De kinderen die een vrouw gaat baren lijken op degene die ze liefheeft. Als dat haar man is, lijken ze op haar man. Als dat echter een echtbreker is, dan kijken ze op de echtbreker”. Aldus het evangelie van Philippus. Het citaat geeft goed weer hoe het boek complexe thema’s als liefde, identiteit en vaderschap verkent.
Een prachtig geschreven verhaal dat na al die jaren nog steeds een diepe indruk op mij maakt. Het benadrukt treffend hoe het boek de liefde van een ouder voor een kind beschrijft, zelfs als de biologische band anders blijkt te zijn dan gedacht.

Mijn boekaanbeveling maakt duidelijk dat “De Passievrucht” ook na 25 jaar nog steeds de moeite van het lezen waard is.

Meer recensies van ReadbyLisettevanD