Waargebeurd verhaal over partnergeweld en de gevolgen daarvan

In “Schat, Ik Zal Je Overal Vinden” beschrijft Jon Gangdal het gewelddadige, angstige leven van Eva, een jonge vrouw gevangen in de greep van een narcistische en gewelddadige partner Petter en haar dochtertje (Poppe)Lise. Het verhaal, gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen, werpt een licht op de realiteit van huiselijk geweld en de angstaanjagende reis naar vrijheid.

Eva’s verhaal is hartverscheurend. Vanaf het moment dat ze zwanger wordt op jonge leeftijd, worden we geconfronteerd met haar naïviteit en de duistere kant van haar partner, Petter. Die haar slaat, schopt en seksueel misbruikt en laat misbruiken door anderen.
Het omslagmoment is een heftige gebeurtenis midden in de nacht. De beschrijving daarvan, de voet erop, het bloed en het arme harige slachtoffer zorgt ervoor dat je bijna overgeeft.
Wel de aanleiding voor Eva om enkele spullen en haar dochtertje te pakken en eindelijk te vluchten. Iets waar je als lezer al op zat te wachten. Bizar om te lezen dat Petter Eva die dan de geheime naam van Renate heeft aangenomen toch weet te vinden doordat zijn advocaat har geheime naam en adres niet doorstreept. (Deze advocaat verdient een tuchtklacht).

Gangdal schetst een levendig beeld van Eva’s innerlijke strijd en haar angstige pogingen om te ontsnappen aan de verstikkende greep van haar partner. Op elke pagina voel je haar angst.

Wat ik goed vind is dat het boek een kritische blik geeft op de rol van instanties en de beperkingen van het juridische systeem bij het beschermen van slachtoffers van huiselijk geweld. Het is moeilijk om niet gefrustreerd te raken door de bureaucratische hindernissen die Eva moet overwinnen om veiligheid te vinden voor zichzelf en haar dochter. Telkens moet zij weer haar verhaal vertellen en vaak wordt zij niet eens geloofd. En dat alleen omdat zij een uitkering aanvraagt…

Veerkracht en doorzettingsvermogen zijn eigenschappen van Eva. Oprecht knap.
Moederliefde is zo sterk, dat een moeder zoveel voor haar dochtertje overheeft. Voor har blijft ze doorgaan.
Eva, (Poppe)lise en haar andere kind verdienen liefde, geborgenheid en veiligheid. Ik hoop oprecht dat ze dat uiteindelijk mogen vinden.

Hoewel het verhaal intrigerend is en belangrijke kwesties aan de kaak stelt, laat de schrijfstijl van Gangdal veel te wensen over. Het lijkt soms alsof het verhaal simpelweg is samengesteld uit opeenvolgende interviews, zonder een samenhangend narratief dat de lezer echt meesleept.
Misschien ligt dit aan de vertaling, maar het verhaal kwam voor mij niet echt tot leven.

In het geheel genomen verdient “Schat, Ik Zal Je Overal Vinden” twee sterren.
Hoewel het een belangrijk verhaal vertelt over de strijd van een vrouw tegen huiselijk geweld, laat de uitvoering ervan veel te wensen over.

Meer recensies van ReadbyLisettevanD