Rein Mulder mijn jeugd was Ajax

Rein Mulder 23 april 2022
Rein Mulder heeft herinneringen aan Ajax in de Watergraafsmeer. "ik woonde in Laplacestraat 59 Watergraafsmeer en ik haalde ballen op die Johan Cruijff en Piet Keizer over het doel schoten, op de velden waarop getraind werd. Veld aan de Middenweg werd gaandeweg seizoen geheel kaal zonder gras."Er werd zoveel getraind. Was kind aan huis in Stadion De Meer.Mijn ouders werden hopeloos van de vieze kleding en heb veel gespijbeld.Ajax en Johan Cruijff waren lichtpunt in mijn jeugd.Voetbalde gehele jeugd, avv Zeeburgia watergraafsmeer.

Tussen 1934 en 1996 speelde Ajax in het legendarische Stadion de Meer. Het houten stadion chr Huigenstraat werd ingeruild voor De Meer. aan de Middenweg gebouwd. Op 9 december 1934 werd het stadion officieel geopend. Tweeënzestig jaar later werd het stadion afgebroken en ingeruild voor de Amsterdam ArenA.
Stadion de Meer bood plaats voor 19.000 toeschouwers. Het stadion ademde voetbal en als supporter baalde ik dat we naar de steriele Arena zouden gaan. Het stadion De Meer werd geopend tijdens een vriendschappelijk duel tussen Ajax en Stade Francais. Ajax won, met 5-1. Die uitslag stond ook op het scorebord tijdens het laatste duel in het stadion. In de competitie werd Willem II met 5-1 verslagen. Finidi George was met een hattrick de grote man tijdens de afscheidswedstrijd van Stadion de Meer.
Jammer vond ik vertrek uit De Meer, de Arena was nog nieuw met stewards bekakt, opening was ramp gras vloog eruit Ajax- Milaan wat een sof. Langzaam ging de Arena voetbal ademen.
Heerlijk boek

Meer recensies van Rein Mulder