Lekker balletje mayo?

Richard de Boer 05 november 2023
Holly gaat zoals de naam al doet vermoeden over Holly Gibney, een door Stephen King verzonnen karakter dat al eerder een rol speelde in de Mercedes boeken, de Outsiders en een kort verhaal in Let it Bleed. Dit keer wordt ze ingehuurd om een verdwenen vrouw te zoeken. Al snel komt ze erachter dat er meerdere verdwijningen zijn met dezelfde overeenkomsten.

Holly is wat mij betreft een van de minste boeken van Stephen King en ik heb ze allemaal gelezen. Het is niet zozeer dat ik me irriteer aan de verwijzingen naar Corona/Covid (welk vaccin heb jij gehad?), wappies, roken (is slecht) of Trump (nog slechter), daar kan ik nog mee leven. Het verhaal stelt gewoon te weinig voor. Het is geen horror, behalve als je misschien wat onpasselijk wordt bij het idee wat de daders met de slachtoffers doen (dat overigens niet expliciet beschreven wordt), maar het is ook geen thriller want er zit totaal geen spanning in. De eerdere Mercedes boeken, Outsiders en het korte verhaal in Let it Bleed waren spannend, maar Holly heeft dat niet. In het begin maak je al kennis met de daders en wat ze doen. Dat is geen probleem als je verderop in het verhaal toch nog wat verrassingen voorgeschoteld krijgt. Maar verrassingen blijven uit en het boek eindigt precies hoe je denkt dat het af gaat lopen.

Het is ook echt een Holly Gibney versus daders verhaal, want andere personen die in eerdere boeken een rol speelden worden door King in Holly grotendeels buitenspel gezet. Jerome is met een boek bezig en zit in New York voor de presentatie, Barbara is met een dichtbundel bezig en heeft een oninteressant subplotje met Olivia, een oude rot in het dichtersvak, collega Pete ligt het hele boek met Covid in het ziekenhuis en Holly's moeder, met wie ze in eerdere boeken een wat verstoorde verhouding had, is overleden. En hoewel Holly volgens King een van zijn meest favoriete karakters is, is ze voor mij niet boeiend genoeg om een heel boek te dragen. In eerdere boeken was Holly nog de wereldvreemde snuiter die het verhaal wat extra inhoud gaf, in dit laatste boek is ze meer een normale volwassen vrouw die weinig toevoegt aan het verhaal.

Holly heeft geen spanning, geen interessante karakters en geen verrassingen en voelt daardoor erg vlak ondanks dat het zoals altijd wel goed geschreven is. En dat is jammer voor een auteur die mij in het verleden op vele iconische boeken heeft getrakteerd. Zijn volgende boek zal een verhalenbundel worden en ik hoop dat ik daar weer wat meer spannend leesplezier in kan vinden.

Meer recensies van Richard de Boer