Dino's en schimmels met een twist

Met De verdwenen kolonie sluit A.G. Riddle zijn trilogie De lange winter af.

De kolonisten van de Aarde zijn na duizenden jaren (in vriestoestand) gearriveerd op hun nieuwe thuisplaneet en zullen daar proberen een nieuwe samenleving op te bouwen.

Ik was niet heel erg enthousiast over de eerste twee boeken en ook dit derde boek kan mij in het begin niet overtuigen. Het boek gaat erg lang door met de stijd van de kolonisten tegen inheemse roofdieren en ziekteverwekkers. Ondanks alle technische mogelijkheden die de kolonisten blijkbaar hebben (als je maar een 3d printer hebt is alles mogelijk), zijn de confrontaties met roofdieren niet te voorkomen en als dan de schimmelziekte ook nog toeslaat wordt de samenleving wederom gedecimeerd en lijkt alle hoop verloren om als mensheid te overleven.

En net als je denkt dat het weer zo'n boek gaat worden als de vorige twee neemt het verhaal halverwege een compleet andere wending. Fascinerend om te lezen, maar ook verwarrend en soms lastig te volgen omdat de "science" in "science fiction" opeens de overhand krijgt. Doordat ik als lezer al was ingesteld op een makkelijk te lezen boek, werd ik verrast en heb ik ook niet alle details tot mij kunnen nemen. Wellicht moet ik dat deel later nog eens lezen om precies te begrijpen hoe het in elkaar steekt. Ik kan me best voorstellen dat een deel van de lezers op dat moment afhaakt.

Tegelijkertijd krijg je ook het gevoel dat de 2,5 boeken daarvoor niets meer zijn dan een inleiding die grotendeels overbodig is en makkelijk ingekort had kunnen worden. Het klopt dat een aantal minpuntjes uit de vorige recensies door de ontwikkelingen in het derde boek achterhaald zijn, bijvoorbeeld de eenvoudige manier waarop ze met beperkte middelen geavanceerde technologie konden ontwikkelen, maar ik heb me wel door die boeken moeten worstelen zonder de kennis uit het derde boek. Leuk hoor zo'n twist, maar het had ook allemaal in 1 standalone boek gekund.

De laatste hoofdstukken in dit derde boek zijn wat prekerig van toon. Dat had van mij niet gehoeven, maar het was verder niet storend.

Meer recensies van Richard de Boer