Lekker te lezen historische roman, met een leerzaam tintje

Roos 29 juli 2023
Wanneer je in de middeleeuwen wordt geboren als kinderen van een ridder, dan had je maar te doen wat je vader voor je besluit. Zo worden Joris en Beatrijs door hun vader allebei gedwongen het klooster in te gaan. Hoe dit hen vergaat, dat is waar het om gaat in ´De vloek van kasteel Vrijborgh´, een historische roman van Michelle Visser. Zij schreef al eerder feelgoodromans en historische romans over oa de Eerste en de Tweede Wereldoorlog. Haar schrijfstijl wordt gekenmerkt door het feit dat ze haar lezers met haar historische romans ook iets wil leren; ze verzint de verhaallijnen en personages, maar laat zich daarbij ook inspireren door werkelijke gebeurtenissen en personen.
Het is een boek dat makkelijk wegleest, het kent korte hoofdstukken en is heel beeldend geschreven.
In dit verhaal over Joris en Beatrijs speelt ook de liefde een grote rol. Voor mij had dit soms wel iets minder mogen zijn. Tussen het liefdesverhaal door, leer je veel over het leven in Kampen, Deventer en Zwolle in de Middeleeuwen. Een speciale rol in dit boek is weggelegd voor het werk van Hildegard van Bingen, een naam die voor mij hiervoor nog onbekend was, maar naar wie ik door het lezen van dit boek erg nieuwsgierig ben geworden.
Ik heb dit boek met veel plezier gelezen, het las lekker weg, ook met allerlei drukte om me heen. Het was mijn eerste boek van Michelle Visser, maar inmiddels ben ik ook in ‘Zoals het leven komt’ begonnen. Houd je van historische romans, probeer dan zeker eens een boek van deze auteur!

Meer recensies van Roos