Bijzonder origineel boek wanneer voor echte leesliefhebbers

Roos 14 november 2023
Deze twee boeken zouden met een bijsluiter moeten komen; ze zijn zeker niet iedereen voor iedereen en voor elk moment. Maar wanneer het in je straatje valt en je deze boeken met voldoende rust leest, krijg je een prachtige en originele leeservaring.

De twee boeken staan redelijk op zichzelf, maar ik zou echt aanraden allebei de delen in volgorde te lezen. Want dan snap je veel meer over de achtergrond en wen je aan de manier van schrijven. En dat verdient het. In ‘De Boekenapotheek aan de Seine’ leren we Jean Perdu kennen, letterlijk een verloren man. Hij is boekhandelaar op een boekenschip en raadt winkelbezoekers boeken aan als ware het een medicijn. En uiteraard gaat het deze hoofdpersoon zelf ook niet over rozen. Hij is zijn grote liefde kwijtgeraakt, en ontdekt pas vele jaren later de ware reden van haar vertrek.

Wanneer je echt van lezen houdt en bekend bent met grote werken, wereldberoemde schrijvers en hun personages zijn deze boeken een feestje van herkenning. Met regelmaat, en soms in een grappige of knap bedachte context, worden deze namen genoemd. Ik kijk er naar uit om deze boeken nogmaals te lezen in een rustige vakantieperiode te herlezen en dan bij iedere genoemde naam te onderzoeken om wie het ook al weer ging, en me zo te laten inspireren door het lezen van nog meer boeken.

Over het lezen zelf, zegt de schrijfster via de boekenapotheker ook nog een hoop wat mij als lezer inspireerde. Over het leesproces, het kiezen van een boek, het feit dat geen 2 mensen ooit hetzelfde boek lezen en over het wel of niet uitlezen van een boek. Tip ook om dit boek met een leesclub te lezen, het biedt genoeg stof tot bespreken!

Meer recensies van Roos