Indrukwekkende en originele oorlogsroman, een van de beste boeken van het jaar!

Roos 16 november 2023
Een nieuw boek van Judith Visser staat altijd meteen op mijn verlanglijst. Ze heeft inmiddels al een indrukwekkend aantal werken op haar naam staan, uiteenlopend van thrillers, romans, ya en kinderboeken. Haar romans ‘Zondagskind’ en ‘Zondagsleven’, over het personage Jasmijn Vink, die opgroeit met autisme, waren tot heden mijn favorieten van haar. Maar met gemak heeft ‘het meisje met de halve ster’ deze positie overgenomen. Het is een oorlogsroman, maar anders dan alle indrukwekkende oorlogsverhalen die ik tot nu toe heb gelezen (en dat zijn er al best een heleboel).

Het boek speelt zich af in Rotterdam en Rockanje en begint met de Duitse inval en het bombardement op 10 mei, waarbij ook Blijdorp wordt getroffen en een jonge wolf ontsnapt. Ook leren we het half-joodse meisje Debra kennen en maken we met haar van heel dichtbij mee wat het bombardement en alle anti-joodse maatregelen doen. Wat begint als twee verhaallijnen, wordt op een moment prachtig met elkaar verweven. Het is dik boek, maar had wat mij betreft nog veel dikker mogen zijn.

Judith Visser heeft lange tijd aan dit boek gewerkt, er is overduidelijk heel veel onderzoek aan vooraf gegaan, en dat lees je aan het boek af. In het nawoord vertelt ze hoe het boek tot stand is gekomen en over wat in het boek werkelijk is gebeurd of hoe het ook op haar eigen omgeving is gebaseerd. Daardoor komt het verhaal nog dichterbij en raakte het me nog meer. Ze vertelt in hetzelfde nawoord dat ze met haar stem op haar manier een oorlogsroman heeft willen schrijven, en zo bij wil dragen aan het doel dat niemand ooit mag vergeten wat er in deze periode is gebeurd. Daar zou ik aan willen toevoegen dat het ook zeker geen kwaad kan om in het nu, met de huidige oorlogen, stil te staan bij wat mensen elkaar aan kunnen doen.
Een prachtig boek, met een indrukwekkende thema’s en ook nog eens heel prettig geschreven. Samen met ‘Gaan als een rivier’ is dit mijn tot nu toe mooiste boek van 2023.

Tip: laat middelbare scholieren dit boek lezen voor hun lijst!

Meer recensies van Roos