Meer September, graag

September aan het Meer is, net zoals de bijbel zelf, bijzonder omdat het verhaal vooral verteld wordt vanuit het perspectief van de sidekick(s) en niet dat van de grote hoofdpersoon.
Maud moet als onderdeel van een hechte vriendinnengroep dealen met de consequenties als één van hun, Iza, een bekendheid krijgt die het voorstellingsvermogen voorbij gaat.
In de dynamiek die ontstaat vervagen de grenzen tussen vriendin, assistent, leraar, leerling, leider en volger. Kunnen we ons ego loslaten en meegroeien, als onze naasten plotseling verblindend opbloeien?
Van Willigen hergebruikt de blauwdruk van het verhaal van Jezus om de magie erachter bloot te leggen. In het poëtische decor van een warme, slepende septemberavond, word je verleid in bijbelse gebeurtenissen te geloven zoals ze nu zouden kunnen gebeuren. En zoals Florence and the Machine zingt in het lied Choreo Mania:

You said that rock and roll is dead
But is that just because it has not been
Resurrected in your image?
Like if Jesus came back
But in a beautiful dress
And all the evangelicals were like
"Oh, yes"

Zowel een liefdesbrief aan vrouwelijke vriendschappen als de krachten die de vrouw overstijgen, biedt deze novelle evenveel herkenning als verwondering.
Doordat het potentieel van het concept zich voorbij de 61 pagina’s uitstrekt voelt het einde misschien iets te snel, maar het smaakt in elk geval naar meer. Meer September aan het Meer!

Meer recensies van Rosalien Manderscheid