Interactief crimibook

Ruby 05 juli 2023
Meteen was ik getriggerd door de term "interactieve detective". Ik zag het al volledig voor me om mee te gaan zoeken naar de moordenaar. Dit viel voor mij helaas wat negatief uit.
Het verhaal gaat over Esther, een Belgische die bij vrienden gaat werken als receptioniste in een fertiliteitskliniek. Ze wordt vrienden met Mariame, de moeder van een veroordeelde "moordenaar". Esther gaat samen op zoek met de lezer (personage XIII) naar de waarheid achter die moord.
Ik was weinig verrast door de inhoud van het boek, maar het las wel lekker vlot weg.
Wat me in eerste instantie aantrok tot dit boek, het interactieve, zorgde op den duur voor wat frustratie bij mij.
Je moet inloggen via QR-codes in een chatroom, waar je met een chatbot (Esther) kan communiceren. Alles staat echter volledig voorgeprogrammeerd en je eigen inbreng is veelal gewoon aanklikken wat de chatbot zegt. Wanneer je dan weer echt dingen mag antwoorden, en het niet is wat de chatbot wil horen, dan geraak je ook niet verder. Dit begon me wat te storen.
Nu weet ik alvast weer waarom ik graag lees: het even ontsnappen aan het echte leven, geen GSM in de hand, en volop in het verhaal gezogen worden.
Doordat je nu achter elk hoofdstuk je GSM erbij moet nemen, streeft dit het doel waarom ik lees voorbij. De drive om verder te lezen nam daardoor fel af bij mij.
Wat me wel positief lijkt is om met dit boek bijvoorbeeld tieners aan het lezen te krijgen die niet graag lezen...

Meer recensies van Ruby