Cromwells motieven en de neergang van een koningin

Saar Thaets 26 augustus 2020
Met 'Het Boek Henry' gaat het verhaal van Cromwell verder. Waar hij in 'Wolf Hall' voor de opgang van Anna Boleyn zorgt, zorgt hij in 'Het Boek Henry' voor haar neergang.

Dit tweede deel is makkelijker te lezen dan 'Wolf Hall' en is nog overtuigender. Als lezer ben je gewend aan de schrijfstijl van Mantel en de manier waarop ze haar dialogen weergeeft. Daarnaast verhaalt het boek over een kortere periode waardoor het ook makkelijker te volgen is. De flash-backs van Cromwell, die in 'Wolf Hall' zo oververtegenwoordigd waren, zijn ook een stuk minder. De personages zijn gekend, waardoor Mantel zich nu meer kan focussen op haar verhaal.

“Het is zijn dagelijkse, bedekte kruistocht: dat Henry een Bijbel in volkstaal steunt en er een in elke kerk legt. Hij is er nu dichtbij en denkt dat hij Henry ertoe kan overhalen. Zijn ideaal is één land, één muntstelsel, één stelsel van maten en gewichten en bovenal één taal, die van iedereen is.”

In deel twee worden de motieven van Cromwell steeds duidelijker. Hij heeft een visie voor Engeland en hij hunkert naar de macht om die realiteit te laten worden. Macht die hij verkrijgt door zijn goede relatie met de koning.

Cromwell beseft echter steeds meer dat Henry geen standvastig vorst is en ook zijn positie afhankelijk is van hoe deze vorst gemutst is. Een aantal keer refereert hij in dit boek zelfs naar het moment waarop hij mogelijks ten val zal worden gebracht.

"Hoe ik ook vecht, denkt hij, op een dag ben ik dood en zoals deze wereld in elkaar zit, hoeft dat niet lang te duren; ik mag nog zo volhardend en strijdlustig zijn, het lot is grillig en als mijn vijanden mijn ondergang niet worden, dan mijn vrienden wel."

Ook in 'Het Boek Henry' zet Mantel meesterlijk haar personages neer en trakteert ze je op prachtige zinssneden. Het zindert en trekt nog meer. Mantel weet je te boeien tot het einde, al is het einde geschiedenis.

Als 'Wolf Hall' nog niet wist te overtuigen, dan 'Het Boek Henry' wel. Ik sta alvast te trappelen om het laatste deel in deze trilogie open te slaan!

Meer recensies van Saar Thaets