biografie Hella S. Haasse

Sandeo 04 oktober 2023
Erg goed geschreven biografie over de “grande dame” Hella S. Haasse. Het boek geeft een duidelijk beeld van haar leven, opgroeien in Indonesië, haar ouders en broer, haar jeugdliefdes, oorlogstijd “alleen” in Amsterdam en haar lange huwelijk met Jan en van haar dochters en kleindochters. Maar bovenal gaat het over het schrijven vanaf kindertijd tot hoge leeftijd en komen al haar boeken gedetailleerd aan bod. Ondanks dat Hella een “grande dame” was geeft het boek ook een goed en best intiem beeld van haar huwelijk, contact met haar moeder, de “problemen” met haar man, haar overleden dochtertje, haar dochters Ellen en Marijn en de contacten met vele andere schrijvers, toneelspelers, bekende Nederlanders tot en met de Koningin. Heel indrukwekkend portret van een heel indrukwekkende vrouw en geweldige schrijfster, waarin ook de mens Hella Haasse goed geportretteerd wordt (voor zover ik daar een oordeel over kan hebben) Ook geeft de biografie een goed beeld van de opkomst van het feminisme.
Een vrouw en schrijfster die zeer zeker hoort bij de “grote drie” daarom: “de grote vierde”

Meer recensies van Sandeo