Finse immigranten in Amerika

Sandeo 02 januari 2021
Een dik boek over Finse immigranten in Amerika. Het boek gaat vooral over de Finse “kinderen” Koski, die na moeilijke omstandigheden in Finland naar Amerika trekken/vluchten. In Amerika volgen we de ontwikkelingen van hen en ook van nog andere Finse immigranten waaronder Aksel. Tot in detail wordt de houtkap in Noord-West Amerika beschreven, de hardvochtige eigenaren en de ongelooflijk zware omstandigheden van de houtkappers en andere medewerkers en hun vrouwen of de alleenstaande vrouwen. De oudste zoon Koski is ook erg gelovig en bouwt in Tapiola waar hij zijn boerderij heeft een Kerk. Daarnaast heeft hij contact met een oude Indiaanse vrouw die sjamaan is en die hem inwijdt in de spiritualiteit. De middelste Koski is dochter Aino. Zij heeft in Finland in de gevangenis gezeten voor een opstand tegen de Russen. Aino zet zich tot het uiterste in voor de rechten van de arbeiders en wordt lid van de IWW. De stakingen worden steeds “neergeslagen” en op af en toe een “overwinning”, gaat het meestal niet goed en maakt ze het zichzelf erg moeilijk.
Al met al een zeer uitgebreid boek, goed geschreven en historisch zoveel mogelijk kloppend. Toch vond ik het lastig lezen omdat de uitleg van het houthakken en de perikelen van de vakbondbeweging en Amerikaanse politiek wel erg uitgebreid en gedetailleerd zijn!’
Om die reden 3 sterren

Meer recensies van Sandeo