eindelijk gelezen

Sandeo 14 september 2022
Al heel lang wilde ik dit klassieke Amerikaanse boek lezen, maar steeds gaf ik toch de voorkeur aan een moderner boek. Dat had ik niet moeten doen. Wat een prachtig geschreven boek is dit. En……het thema is zeer “modern”. Het verhaal wordt verteld door de 9-jarige “Scout” (Jean-Louise Finch). Zij is de dochter van advocaat Atticus Finch, die Scout en haar oudere broer Jem alleen moet opvoeden in het kleine stadje Maycombe in Alabama, het diepe zuiden van Amerika. Scout vertelt over het stadje, de mensen, het spelen met buurjongen Dill (af en toe de loge van de buurvrouw) en de teruggetrokken buurman die ze nooit zien en hen enorm intrigeert. Het gaat over armoede, over de school maar vooral gaat het boek over racisme. Als de zwarte Tom Robinson onterecht beschuldigd wordt van verkrachting neemt Atticus Finch de verdediging op zich!
Het boek is wat betreft thema en problemen nog zeer actueel, prachtig geschreven en meerdere uitspraken van Atticus zijn zeer wijs, en filosofisch. Heel erg om te beseffen dat er nog steeds overal racisme en ongelijkheid is in de wereld.

Meer recensies van Sandeo