Dickensiaanse toestanden

Sandra 01 maart 2020
Our Mutual Friend is Charles Dickens' laatste roman. Kenmerkend voor zijn verhalen zijn de sociale misstanden, de verhaalopbouw, de cartooneske karakters en de humor. Zijn verhalen zijn al talloze keren verfilmd en opgevoerd.

Eerst in de Nederlandse vertaling begonnen - 'Onze wederzijdse vriend' (slechte vertaling), maar al heel snel weer overgestapt naar de Engelse versie.

Een leeservaring pur sang. Ruim 830 pagina's dik. Een prachtig relaas over de corrumperende invloed die er van geld en macht uitgaat, met natuurlijk weer een bont gezelschap aan personages, die je voor altijd in je hart sluit, of die je het liefst ten onder ziet gaan...

De roman is uitvoerig besproken als meeleesboek met het klassiek genootschap:

Al blijkt deze laatste roman niet één van mijn favoriete Dickens, het is en blijft een feestje om iets van hem te lezen.

***** 5 (diamantjes)

Meer recensies van Sandra