Gekheid op stokjes versus gekheid met mes en vork.

Ik zag een kleine maand geleden het boek Gekheid op Stokjes voorbij komen. Een boek dat is geschreven door Robert Jan Fernhout, die sinds jaar en dag in Thailand woont met - hoe kan het ook anders - een veel jongere vriendin.

Nu zal het leeftijdsverschil mij worst zijn; mijn man is 21 jaar ouder dan ik, mijn opa was 19 jaar ouder dan mijn oma en mijn tante was 23 jaar jonger dan mijn oom en zowel het huwelijk van mijn opa en oma als die van mijn oom en tante hielden stand tot de dood hen scheidde, respectievelijk 46 en 32 jaar na hun huwelijksdag. Het gewauwel dat de jongere vrouwen altijd maar uit zouden zijn op de vermeende bergen geld van de veel oudere man gaat bij mij dus het ene oor in en het andere oor weer uit. Anders is het als het om Thailand gaat, waar( o.a.) Nederlandse bokken van diverse leeftijden die graag een lekker jong Thais blaadje lusten maar al te graag naartoe trekken.
Ik wás er ik zag er en ik heb er een mening over. Maar ja, ik heb met mijn man zo'n keurige, volledig verzorgde rondreis door Thailand gemaakt en we zijn niet eens in de búúrt geweest van bijvoorbeeld Cowboystreet in Bangkok. Mijn man werd inderdaad nogal eens door diverse masseuses en meisjes van de talloze barretjes uitgenodigd voor wat hand- en spandiensten, maar voor het idee dat Thaise jonge vrouwen massaal opgewonden raken van mannen met grijzende lokken is geen enkel bewijs gevonden. Sterker nog, op het Thaise Koh Samuï ontmoete ik de leukste Thaise éver, die geen enkele moeite deed om Thailand als sekswalhalla te promoten: een dame met een massagesalon, die iedere man die maar in de richting van haar salon gluurde 'noh happy end, noh happy end!' toebeet. Haar man was vreemd gegaan, vertelde ze terwijl ze de ene sigaret na de andere opstak en een mango met mij deelde, en ze was niet achterlijk: Mannen die zonder vrouw naar Thailand kwamen hebben thuis vrijwel allemaal een vrouw of vriendin. Ze kon ze stuk voor stuk wel villen, maar er moet - zoals Robert Jan Fernhout dat zo mooi zegt - rijst op de plank komen, dus laat ze dat, net als de happy end, achterwege.

In Gekheid op Stokjes komen de Thaise seksindustrie en de veel jongere vriendin van Fernhout regelmatig ter sprake, maar Fernhout legt ook de link tussen Nederland en Thailand. Zo legt hij bijvoorbeeld uit dat je als Nederlander die gewend is om routes te bepalen via een kaart beter niet aan een Thai kan vragen naar de beste fietsroute naar je bestemming, en waarom het heel handig is als je vriendin in het Thais kan uitleggen waarom je zegt dat je 'from the Netherlands' komt terwijl jezelf als 'Dutch' omschrijft. Terwijl Nederlanders elkaar tijdens verjaardagen rond een tafel met kaas en worst hun belevenisssen vertellen, belt de Thai gewoon zijn hele familie om getuige te zijn van bijzondere gelegenheden. En ook niet onbelangrijk: De vakantieplekken van de Thai komen aan bod. Want als Nederlander heb je natuurlijk het gevoel dat zo'n Thai op een vakantieplek woont, maar nee: als een Thai vakantie heeft gaat ie ook gewoon ergens anders naartoe. En soms moet je als Thaise inwoner van Nederlandse afkomst weleens terug naar Nederland. Dat is - zoals ik het begrijp - in toenemende mate een tegenvaller. Logisch, want Nederland veranderd stukje bij beetje steeds meer in een gekkenhuis.

Wie een opwarmertje nodig heeft kan ik aanraden om deze blog te lezen. En daarna fluks naar bol.com om Gekheid op stokjes te bestellen!

Meer recensies van Sandra Straatman