Hoe snel een wereld verandert

Sanne 13 januari 2020
“De wereld van gisteren” is mijn eerste boek van Stefan Zweig dat ik heb gelezen. Geert Mak refereerde in zijn boek “In Europa” aan enkele belangrijke auteurs van de vorige eeuw waaronder Joseph Roth en Stefan Zweig, allebei Joods-Oostenrijkse schrijvers die in dezelfde roerige tijd leefden. Van Joseph Roth heb ik in september 2019 “Job” gelezen, en met Stefan Zweig wilde ik heel graag nog kennis maken.

“Men gaf hun schuld, maar geen middel om die schuld te verzoenen.” (citaat)

Stefan Zweig is in 1881 geboren in Wenen in een welgesteld gezin. “De wereld van gisteren” bevat de memoires van Zweig over de grote historische gebeurtenissen die tijdens zijn leven in West-Europa hebben plaatsgevonden. Dankzij het feit dat Stefan Zweig uit een familie komt met voldoende geld, is het voor Stefan Zweig mogelijk om goed onderwijs te genieten en veel te reizen. Stefan Zweig schrijft uitvoerig over zijn vriendschappen met schrijvers, componisten en denkers, zoals Gustav Mahler, Sigmund Freud, Maxim Groky, Emile Verhaeren, Richard Strauss, Romain Rolland etc.

“Maar tenslotte – en wanneer heb ik het beter geweten dan vandaag, nu mijn zwerven niet vrijwillig meer is, maar het gevolg van opgejaagd-zijn? – heb je een stabiel vertrekpunt nodig voor je zwerftochten, waar je steeds naar terug kunt gaan.” (citaat)

Stefan Zweig beschijft de wereld van gisteren als een wereld van veiligheid, zekerheid, rationalisme en idealisme, van hoge cultuur en vooruitgang en grenzeloze vrijheid. Deze wereld werd vernietigd en voor altijd verloren tijdens de twee grote oorlogen van de twintigste eeuw.
Stefan Zweig beschijft zijn vriendschappen, de politiek situatie en de ontplooiingen en beperkingen van de kunst en cultuur. Ik miste in het boek hoe Stefan Zweig was als zoon en als man (hij is immers twee keer getrouwd). Dit boek geeft een beeld van Stefan Zweig, de intellectueel, schrijver en denker.

“Maar elke schaduw is in diepste wezen toch ok een kind van het licht, en alleen wie licht en donker, oorlog en vrede, hoogtepunten en dieptepunten heeft meegemaakt, alleen die heeft waarachtig geleefd.” (citaat)

Meer recensies van Sanne