De AI-revolutie

Sarah de Groot 13 april 2024
De meeste van ons maken dagelijks gebruik van een grote hoeveelheid technologie waarin AI betrokken is. Denk bijvoorbeeld aan de Google-assistent, Bixby of Alexa en de app ChatGTP. Onlangs ging op Instagram de Disney pixar challenge viraal, waarbij de foto’s door AI worden gegenereerd. Het gebruik van AI voor foto’s en video’s wordt steeds populairder. Langzaam maar zeker wordt het gebruik van AI steeds meer verweven met ons dagelijks leven. Wat weten we eigenlijk over de technologie en algoritmes die daar achter zitten?

De huidige ontwikkelingen op het gebied van AI roepen nogal wat vragen op. In het boek De AI-revolutie, vertelt Maarten Sukel je alles wat je graag zou willen weten over AI.

De AI-revolutie is een informatief boek dat ingaat op de verschillende aspecten van AI.

Het boek begint met een heldere uitleg over de begrippen kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) en gaat dieper in op wat intelligentie nu eigenlijk is.

De auteur maakt bespreekbaar wat de huidige ontwikkelingen op het gebied van AI zijn en welke toekomstige scenario’s we mogelijk kunnen verwachten.

In het boek wordt onder andere ingegaan op de ontwikkelingen op het gebied van de gezondheidszorg, het klimaat en de inzet van AI bij oorlogen. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan hoe er omgegaan wordt met privacygegevens en wetgeving rondom deze technologie en wordt ook de mens achter de creatie belicht.

Tot slot maak de auteur ook de donkere kant van AI bespreekbaar en gaat hij dieper in op de ethische aspecten van AI.

De auteur is erin geslaagd om complexe onderwerpen en technische termen op een toegankelijke manier aan de lezer over te brengen. Aan de hand van verschillende voorbeelden worden de termen duidelijk uitgelegd. Het boek is hierdoor voor iedereen goed te begrijpen. De auteur nodigt de lezer ook uit om zelf na te denken over de impact die AI op onze samenleving heeft.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de ontwikkeling van AI.

Meer recensies van Sarah de Groot