Heerlijk reisverslag in woord en beeld!

Saskia I. 11 april 2023

In ‘Achter de bomen stond een leeuw’ neemt Daan Remmerts de Vries je mee op een avontuurlijke reis in twaalf gevarieerde verhalen. Zijn passie voor fotografie en de natuur deelt hij graag aan de hand van herinneringen, met de bijhorende foto’s. Een dagboek door de jaren heen!

Tijdens zijn jeugdjaren, de jaren zeventig van de vorige eeuw, nam hij zijn cassetterecorder mee op excursies om vogelgeluiden op te nemen. Hij werd een beetje raar bekeken, en schakelende nadien toch maar over op een camera. Daan Remmerts de Vries maakte de meest avontuurlijke reizen om grote en kleine dieren op beeld vast te leggen. Soms dicht bij huis, soms verder weg. En meestal verloopt het goed, maar niet altijd. Zo reist hij in 1979 met zijn ouders naar de Shetlands, waar hij op het eiland Unst ‘Albert de albatros’ op beeld wil vastleggen. Maar zijn plannen worden gedwarsboomd door twee andere liefhebbers van de enige albatros van Europa. Dus keert hij zes jaar later terug en heeft hij, samen met zijn moeder, een herkansing. Prachtig hoe deze bijzondere ontmoeting in woord en beeld wordt gebracht, met de nodige spanning en humor.
Op zoek naar de Aziatische leeuw in India met zijn reisgezel Ravi, een bezoek aan de meest geweldige dierentuin, een tijger in het vizier,… Of hoe hij door een snoek in een klaslokaal een fascinatie kreeg voor het monster van Loch Ness, ook heel bijzonder! Ik heb van elk verhaal enorm genoten! Inspiratie om te gaan schrijven kreeg hij in Noorwegen, in 1983, toen een ongelukje met een telelens zijn toekomt als auteur mee heeft bepaald.

Daan Remmerts de Vries heeft een zeer fijne schrijfstijl. Het is alsof hij gewoon naast je zit en over zijn avonturen verteld. Zijn enthousiasme is zo voelbaar. Leuke en interessante weetjes over de natuur, geschieden en bevolking zijn knap geïntegreerd. En af en toe een vleugje filosofie maakt het geheel af. Veel lees- en kijkplezier dus voor jong en oud!

De cover trekt misschien niet direct je aandacht, maar er schuilen dus wel prachtige verhalen achter. De vormgeving past bij de opzet van het boek, een beetje ouderwets. De tijden voor er internet, Google Earth of digitale fotografie bestond! Een heerlijk fotoalbum waarin de plaatsjes niet altijd perfect zijn! Ik kreeg er echt nostalgische gevoelens bij.

Meer recensies van Saskia I.