Interessante wereld, verhaal had meer uitgewerkt mogen worden

schrijveromnia 20 juni 2021
In een wereld waar mensen die niet volgens het boekje werken uit de stad worden gezet en zichzelf maar moeten zien te redden, laat een politieagent iets te veel eigen initiatief zien. Daarmee trekt hij de aandacht van de godin Fiona, die hem een ‘upgrade’ geeft naar een wezen dat bestaat uit denkende materie. Vervolgens krijgt hij de opdracht om naar een andere kolonie te reizen, een kolonie waar de mensen niet langer doen wat de godin hen opgedragen heeft, om daar de boel weer recht te zetten.

Tijdens het lezen is duidelijk dat de schrijver een grotere wereld in zijn hoofd had zitten dan hij kon laten zien. De ideeën die hij aanlevert, zijn interessant om over na te denken, maar ik vond ze net niet voldoende uitgewerkt om hun volle potentieel eruit te halen. De eerste wereld waar de politieagent vandaan komt, vond ik al interessant genoeg om een heel eigen verhaal van te maken. De samenleving wijkt namelijk af van de onze maar dit lijkt in eerste instantie vrij subtiel te zijn en ik had daar graag wat dieper ingedoken. De samenleving op de andere planeet heeft ook verschillende zeer interessante concepten, die op zichzelf vast een mooi verhaal zouden vormen.

Ik vond het ook lastig om een idee te krijgen wat de geupgrade politieagent nu precies met zijn nieuwe lichaam kon. Hij kan blijkbaar in van alles veranderen, maar kiest er toch voor een halve eeuw lopend door te brengen samen met een vrouw. De reden waarom hij haar meeneemt, terwijl hem dat heel veel zal vertragen, vind ik vrij zwak en ik vroeg me steeds af of hij dan niet een sneller voertuig van zijn lichaam had kunnen maken zodat ze de miljoen kilometer die ze af te leggen hadden ook wat sneller konden overbruggen. Doordat ik niet wist wat hij nou allemaal met zijn lichaam kon, vond ik de eindstrijd ook erg moeilijk te volgen.

Kortom, het boek wil eigenlijk te veel vertellen in te weinig woorden. Het verhaal heeft de potentie om minstens drie verhalen te zijn, die ik zeker graag zou willen lezen, want een interessante wereld heeft de schrijver wel gecreëerd.

Meer recensies van schrijveromnia