Leuke mix van fantasy en scifi

schrijveromnia 17 augustus 2022
Dit korte boek begint fantasy-achtig, op een plek onder de aardkorst waar de wereld van Avis plotseling in tweeën scheurt waardoor er boven haar een kloof zichtbaar wordt. Volgens de voorspellingen betekent dit dat Avis' volk naar de oppervlakte moet terugkeren. Avis is zelf erg angstig aangelegd, maar haar broer meldt zich aan om naar boven te gaan, waarna er niets meer van hem wordt vernomen. Of in elk geval willen de oudsten niet vertellen wat er is gebeurd. Avis wil echter zo graag haar broer terugvinden, dat ze tegen de wil van de oudsten zelf een vlieger gereed maakt om naar boven te vliegen en hem te zoeken.

Ik vind het een erg leuk geschreven verhaal. Het leest vlot en je gaat lekker mee in Avis' beleefwereld. Daardoor leef je met haar mee en wil je echt dat zij haar broer terug vindt. Ook komt haar angststoornis goed naar boven, zonder dat de term 'angststoornis' wordt genoemd, en krijgt zij dankzij de bijzondere motivatie die ze heeft om haar broer te vinden, een geloofwaardige reden waarom ze, ondanks haar angsten, toch in haar eentje naar boven gaat. Een minpuntje vind ik dat Avis telkens al 17 jaar wordt neergezet, maar qua taalgebruik voelt ze echt veel ouder aan. Ander dingetje wat ik jammer vond, is dat de beleefwereld van bijpersonages wat simpel wordt neergezet. Ik denk dat dit boek best een langer verhaal had kunnen zijn, waardoor de bijpersonages ook beter uitgewerkt konden worden. Desalniettemin leest dit korte verhaal lekker weg en heeft het een erg verrassende en originele plottwist.

Meer recensies van schrijveromnia