recncie de laatkomer

Seppco 06 november 2019
Dit is een spoiler vrije recensie voor het boek De laatkomer geschreven door de legendarische Belgische schrijver Dimitri Verhulst ook bekend van De helaasheid der dingen, De kamer hiernaast en Problemski hotel.
Beginnend met de positieve punten en dit zijn er verbazend veel want ik was toch wat sceptisch toen ik de opdracht kreeg om dit boek te lezen want ik ben niet de allergrootste boekenliefhebber, maar uiteindelijk was ik toch wel aangenaam verrast. Ik vond mezelf wel vaak in de situatie dat ik wat moest lachen meestal door de duistere humor waar Dimitri Verhulst wel bekend om staat. Wat ook verrassend was was dat het boek zeer vlot gelezen kan worden. Ik probeer in elke (lees) sessie toch minstens 15 pagina’s te lezen omdat ik lezen nu niet bepaald fijn vind maar ik bevond mezelf telkens weer in een positie waar ik toch wel een dertigtal pagina’s las in 1 sessie en voordat ik het wist zat ik al halverwege het boek. Ook om weer terug te vallen op het humor aspect van De laatkomer is dat ze schrik hadden om controversiële grappen te maken bijvoorbeeld om nog niet te veel te verklappen zaten er wel een paar antisemitische grappen in waar ik toch wel een beetje om moest lachen. Een negatief punt en dit is vooral dankzij persoonlijke benodigdheden dat een boek moet hebben was dat er niet al te veel tekeningen waren om een ruimte in te beelden je kreeg 1 woord zoals: eetkamer, badkamer om je een beeld te geven voor in welke ruimte het personage zich bevind maar persoonlijk is dit niet genoeg Om me in te leven in een boek moet ik ook wat details krijgen over de ruimte waar het personage zich bevindt zoals: een duister beklede badkamer of een vrolijk beklede gang, maar dit was er helaas niet te vinden. Ten slotte zou ik dit boek aanraden voor jonge tieners van 14 jaar of ouder want als je jonger bent zul je de humor van dit boek waarschijnlijk niet begrijpen en zul je de dieperliggende betekenis van De laatkomer niet begrijpen. In conclusie is dit een boek voor mensen die graag boeken lezen, maar voor mensen zoals mij die lezen vooral zien als een verplichting zal dit een aangename verrassing zijn

Meer recensies van Seppco