Een spannende actiethriller die je geen seconde zal vervelen!

Severine 13 augustus 2019
De Russische president Kroepin ontdekt dat hij een ongeneselijke hersentumor heeft. Omdat hij absoluut aan de macht wil blijven, besluit hij actie te ondernemen tegen zijn vijanden. Hij laat al zijn tegenstanders vermoorden en richt zich daarna op het buitenland. Een oorlog is niet te voorkomen. Het is aan Mitch Rapp en zijn team om de schade te beperken. Daarvoor moet hij naar Rusland, voor een levensgevaarlijke missie.

Mening
Red War is alweer het 17e deel in de reeks rond superspion Mitch Rapp. De serie werd gestart door Vince Flynn, maar na zijn dood in 2013 zette Kyle Mills zijn werk verder door. De reeks gaat nu onder de naam Vince Flynn & Kyle Mills verder.

Het verhaal begint in het Kremlin, waar president Kroepin steeds meer gezondheidsproblemen begint te krijgen. Het is een van de spannende en beklijvende verhaallijn, die inspeelt op de gevolgen van de hersentumor bij de Russische president. Niets wordt geschuwd om het beeld van de machtige president in stand te houden. Zelfs een kansloze oorlog met het Westen niet.

Hoofdpersonage en held in Red War is de onverschrokken en avontuurlijke Mitch Rapp. Voor deze missie kan hij opnieuw rekenen op de hulp van Grisha Azarov, de voormalige huurmoordenaar en vertrouweling van president Kroepin. Samen vormen ze een sterk duo, en de hoop van het Westen rust dan ook volledig op hun schouders. Een tweede uiterst spannende verhaallijn dus.

Red War leest vanaf het begin als een sneltrein. Het verhaal is boordevol actie, waarbij je op het puntje van je stoel gaat zitten. Volop genieten dus als je van geweld en actie houdt. De plot speelt dan ook grotendeels daarop in, door heel snel van de ene naar de andere spectaculaire scène over te gaan. Al zorgt dit er wel voor dat het verhaal in zijn geheel net wat te oppervlakkig blijft.

Nochtans is het idee achter het boek best wel interessant. Een heel machtig iemand die plots dodelijk ziek wordt… De kans dat hij onvoorspelbaar of destructief reageert, is absoluut reëel. Het begin van het boek nodigt dan ook tot nadenken uit. Ook de verdere uitwerking is niet eens zo ver gezocht. Alleen de acties van Amerika gaan net iets te vlot en moeiteloos, maar dat hoort uiteraard bij het verhaal. Het blijft alleszins een verhaal om van te genieten, en waar je tegelijk af en toe eens bij het concept blijft stilstaan.

Red War is net als de voorgaande verhalen perfect los van de reeks te lezen. Kyle Mills zorgt dat er genoeg informatie in het verhaal zit rond het personage van Mitch Rapp, alsook wat zijn geschiedenis met Grisha Azarov betreft. Daarbij is het vorige boek, Enemy of the state, wel interessant, omdat er daar reeds een eerdere samenwerking is tussen beide personages.

Oordeel
Na kennis te hebben gemaakt met Mitch Rapp in Enemy of the state, is Red War alweer een goed boek van de hand van Kyle Mills, die er zoals steeds een vlotte pen op nahoudt. Red War is een super spannende actiethriller die je geen seconde zal vervelen. Het is een boek dat even goed het script voor een Amerikaanse actiefilm zou kunnen zijn. Ik zag de vele actiescènes al zo voor mijn ogen. Dat het daarbij soms allemaal wel iets te gemakkelijk verliep, neem ik er voor lief bij. Actie staat nu eenmaal voorop, en ik heb absoluut een fijne leestijd gehad met dit boek! Ik geef Vince Flynn & Kyle Mills dan ook een welverdiende 4 sterren!

Severine Lefebre
De Perfecte Buren