IJzige spanning

Al jaren gaan Anna en Henrik met hun vriendin Milena op wandelvakantie. Door deze traditie zijn ze ook al behoorlijk goed op elkaar ingespeeld. Dat Milena dit jaar haar nieuwe vriend Jacob mee wil nemen, zal dit evenwicht ongetwijfeld verstoren.

Zeker als blijkt dat Jacob behoorlijk manipulatief en dwingend is, en zelfs hun bestemming op het laatste moment nog wil wijzigen. Hun nieuwe reisdoel is onherbergzaam, afgelegen en contact met de buitenwereld is haast onmogelijk.

“…dat ik nog een aardig tijdje lag te rillen in mijn slaapzak. Die was nog lang niet droog, het vocht was overal ingetrokken, de aanhoudende regen had uiteindelijk gewonnen.” Ulf Kvensler

Terwijl de spanningen alsmaar hoger oplopen en Anna probeert te ontdekken waar ze Jacob van kent, wordt steeds duidelijker dat ze niet alleen de elementen, maar ook elkaar moeten vrezen.

Het hoge noorden van Ulf Kvensler is een spannende thriller die je meeneemt op een adembenemende tocht door een grillig landschap.

Ulf Kvensler start met een solide opbouw, legt de hoofdpersonen en hun onderlinge relaties al een beetje bij je in de week, en laat gefaseerd zien waar het allemaal piept en kraakt. De personages zijn feilbaar neergezet, wat kan variëren van geen tot teveel initiatief, van lusteloos tot overactief en van onderdanig tot overheersend. Het feit dat ze net als iedereen niet perfect zijn, maakt ze ontzettend interessant om te volgen.

Al direct aan het begin van de reis wordt er iets onheilspellends overheen gelegd, waardoor je gelijk een bepaalde alertheid ervaart. Dit wordt tijdens het lezen steeds verder opgevoerd als niet alleen de onderlinge spanningen zich naar de oppervlakte klauwen, maar ook de wandeltocht steeds zwaarder en gevaarlijker wordt. Meer en meer krijg je het gevoel dat de karakters op klappen staan, en dat ze het pad dat ze moeten volgen niet kunnen bedwingen.

Het hoge noorden is een ijskoude thriller die het uiterste van de personages vergt. Aan het (open) einde van dit verhaal wist ik in ieder geval één ding zeker, en dat was dat ik niets zeker wist.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks