Zijn Lacey en Jinx voor altijd van elkaar gescheiden?

sheila_hjv_inbooks 24 augustus 2020
Lacey heeft geen idee wat er met haar is gebeurd. Waarom ligt ze in het ziekenhuis? En waarom kan ze zich niet herinneren hoe ze daar terecht is gekomen? Ondanks dat de artsen voor een raadsel staan, mag Lacey toch naar huis. Ze kan niet wachten om Jinx weer te zien.

Dan hoort Lacey het vreselijke nieuws. Haar katbaku Jinx is verdwenen en niemand weet waar hij is. Het kan niet anders dan dat Moncha, het bedrijf dat de baku’s maakt, iets met de verdwijning van Jinx, en het geheugenverlies van Lacey, te maken heeft. Nu de verkeerde mensen daar aan het roer staan, heeft het bedrijf gevaarlijke plannen.

“Ik weet dat mam dat voor mij zegt, om me eraan te herinneren dat ik thuis ben. Maar zelfs het idee om weer in mijn eigen bed te kunnen liggen, omringd door al mijn spullen, voelt verkeerd, omdat ik weet dat Jinx er niet zal zijn. Mijn partner. Mijn beste vriend.” Amy McCulloch

Lacey moet Moncha proberen te stoppen. Maar zonder Jinx, en met enkel een level 1 baku die ze niet vertrouwt, kan ze, zelfs met de hulp van haar vrienden, toch nooit winnen van zo een groot bedrijf?

In Jinxed 2 - Bevrijd van Amy McCulloch kunnen we lezen hoe het Lacey en haar eigenwijze katbaku Jinx is vergaan, na de enorme cliffhanger aan het eind van Jinxed, het eerste deel van deze duologie.

Wanneer je het eerste deel nog niet gelezen hebt, zou ik daar persoonlijk wel mee beginnen. Bevrijd zou misschien los gelezen kunnen worden, maar je mist dan wel een hoop informatie. Daarnaast is deze serie een echte aanrader, en dan is het eigenlijk zonde om op de helft in te stappen.

Jinx is een bijzondere baku met een geheel eigen mening. Iets wat zeer ongebruikelijk is bij deze robotdieren. De katbaku van Lacey is er één om van te houden. Hij is grappig, slim, eigenwijs en, als hij wil, soms ook best lief. Op het moment dat Lacey hem niet meer heeft en hem mist, doe je dat als lezer eigenlijk ook. Lacey en haar vrienden zijn echt fijne personages, maar Jinx is er met mijn hart vandoor gegaan.

Deze duologie is heel hoog op mijn favorietenlijst komen te staan. Het verhaal is spannend, de personages zijn leuk, er ontstaan bijzondere vriendschappen en de baku’s zijn geweldig. Het verhaal zit goed in elkaar en neemt je mee in een bijzondere wereld vol met robotdieren.

Tijdens het lezen van Bevrijd realiseerde ik me best dat dit soort technologie eigenlijk behoorlijk gevaarlijk kan zijn. Toch zit er een klein stemmetje in mijn hoofd dat ook graag een baku wil. Maar dan wel één zoals Jinx. Bevrijd krijgt zonder enige twijfel 5 sterren van mij.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks