Wat heb je ervoor over om erbij te horen? Wat heb je ervoor over om te vergeten?

sheila_hjv_inbooks 21 november 2020
Het is weer zover. De jaarlijkse ontgroening van de studentenvereniging Veneris Dies Nigra gaat van start. Vijf dagen lang worden de novieten onderworpen aan afschuwelijke opdrachten en vernederingen. Vanaf nu heten ze Bonen, en moeten ze alles doen wat hen door de ouderejaars wordt opgedragen. Maar wanneer je dat allemaal hebt doorstaan, heb je vrienden voor het leven.

“ ‘Bek houden!’ Ik schrik op van een harde stem, heel dichtbij. Ik voel de warme adem van die stem door de stof van de bivakmuts heen. ‘Of had ik gezegd dat jij mocht praten?’ Ineens voel ik een klap tegen mijn wang. De plek brandt na, als een smeulend kampvuur. Opwinding giert door mijn lijf: de ontgroening is nu eindelijk begonnen.” Maren Stoffels

Megan heeft geen idee wat haar te wachten staat. Eigenlijk kan het haar ook niet schelen. Laat ze maar komen, ze krijgen haar toch niet kapot. Want hoe kan je iemand breken, die al gebroken is.

Ris weet precies wat hij kan verwachten. Zijn bonusmoeder heeft hem er alles over verteld. Hij zal precies doen wat zij heeft gezegd. Hij zal alles doen wat nodig is.

Kunnen Megan en Ris het ook nog volhouden, als Black Friday veel gruwelijker wordt dan ze zich konden voorstellen?

Black Friday van Maren Stoffels is een spannende young adult thriller over een ontgroening die steeds weerzinwekkender wordt.

Eerder las ik al Room Service van deze auteur, en wat mij direct opviel is dat er in Black Friday, net als in Room Service, veel aandacht is besteed aan de vormgeving en het gebruik van de tekst. Onder andere met kleine briefjes, tekeningen en krantenartikelen wordt de inhoud extra aantrekkelijk gemaakt.

Het verhaal zou ook zonder dit alles boeiend genoeg zijn, maar door die kleine extraatjes blijft het, wat mij betreft, wel langer hangen. Maren Stoffels schrijft vlot en eigenlijk is het boek sneller uit dan je zou verwachten. Er gebeurt veel en er is voldoende afwisseling in wat er wordt verteld en hoe dit wordt verteld.

Megan en Ris nemen ieder een deel van het verhaal van voor hun rekening. Beiden hebben een uniek perspectief over hoe, en waarom, ze de ontgroening moeten, en willen, ondergaan. Het feit dat Megan een groot verdriet te verwerken heeft, maakt haar week extra intens. Maren Stoffels heeft dit op een mooie manier aan het verhaal van Megan gekoppeld.

Black Friday is een pakkende young adult thriller over een heftige ontgroening en het effect dat deze heeft op de deelnemers. Daarnaast zorgt Maren Stoffels tegen het einde ook nog een zeer onverwachte plotwending. Black Friday krijgt 4 sterren van mij.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks