Voor, en met, stoere jongens en meiden

sheila_hjv_inbooks 04 februari 2020
Een onontdekte grafheuvel en een spannende speurtocht.

Joost is bang dat hij moet verhuizen en dat zou hij echt heel erg vinden. Het gaat helaas niet niet goed met het museum van zijn vader. Het dorp waar hij woont krijgt nog maar weinig bezoekers. Heel veel winkels zijn al gesloten en nu moet zijn vader het museum misschien ook sluiten.

Joost wil het museum van zijn vader dolgraag redden maar hij weet niet hoe. Tot dat hij, samen met zijn vriendin Karlijn, een nog onontdekte grafheuvel vindt. Zouden ze daar misschien een schat kunnen vinden, zodat hij er voor kan zorgen dat ze niet hoeven te verhuizen.

“Langzaam scheen hij over de wanden waarin donkere en lichtere grondlagen elkaar afwisselden en waren opgevuld met afgebrokkelde stenen en verrot hout. ‘Joost, ik wil hier weg,’ zei Karlijn met trillende stem. ‘Waarom? Dit is cool!’ “ Marianne van der Wal

Joost en Karlijn vinden allemaal ondergrondse gangen en kamers, die ze alleen in kunnen door raadsels en puzzels op te lossen. Al snel merken ze dat ze in de gaten worden gehouden, en hebben ze ook nog eens hulp nodig. Niet van zomaar iemand, maar van de twee pestkoppen Jeffrey en Gert.

Zal het de vier lukken om gezamenlijk het mysterie op te lossen, en de schat te vinden?

De Torenclub en het geheim van de grafheuvel van Marianne van der Wal is een avontuurlijk jeugdboek met, en voor, stoere jongens en meiden.

Dit is precies het soort boek waarin ik, als klein meisje, stiekem bleef doorlezen, als ik eigenlijk al moest gaan slapen. En eerlijk gezegd geniet hier nu nog net zoveel van. Het verhaal is spannend genoeg, zonder dat het enorm eng wordt.

De jongeren in het verhaal zullen de jeugdige lezers zeker aanspreken. Joost is lekker ondeugend, ondernemend en hij heeft het hart op de juiste plaats. Karlijn is een echte vriendin die Joost steunt en helpt. Ze is lief maar ook pittig en moedig. Natuurlijk mogen ook de pestkoppen niet ontbreken. Jeffrey en Gert kunnen best lelijk doen, maar over deze jongens valt nog heel wat meer te ontdekken.

De Torenclub en het geheim van de grafheuvel toont, herkenbaar, de kracht van kinderen. Hun ruimdenkendheid, flexibiliteit en vergevingsgezindheid. En niet te vergeten, hun fantasievolle geest die avonturen kan maken en vinden.

Marianne van der Wal heeft een jeugdboek geschreven, vol geheimzinnige raadsels en puzzels die de jonge helden moeten oplossen. Dit alles maakt De Torenclub en het geheim van de grafheuvel een geschikt verhaal voor iedereen (jong en oud) met een ondernemende geest.

Hopelijk gaat de Torenclub nog eens op avontuur. Ik zou zeker weer ‘meegaan’. Dit boek krijgt 4 sterren van mij.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks