Feelgood vol vriendschap

Soms ben je ongemerkt al langer toe aan verandering.

Vera, Anne en Corine zijn opgegroeid in hetzelfde dorp en, al zolang ze zich kunnen herinneren, bevriend. Hun levens raken elkaar niet overal, maar deze zijn, door hun vriendschap, wel met elkaar verbonden.

Allemaal hebben ze zo hun beslommeringen, en hebben ze, ieder op een ander vlak, het gevoel dat er wel iets mag veranderen. Daarom starten ze, zonder enige ervaring, een yogaclub. Gewoon om eens lekker iets voor zichzelf te hebben.

“Ze keek opzij en zag een vrouw die ze niet kende. Mannen zouden haar beeldschoon noemen, stelde Anne nuchter vast. Een gelijkmatig gezicht, grote ogen, lang golvend haar, slank en niet te klein. Alsof ze zo uit een tijdschrift was weggelopen.” Emma Wolf

Wanneer een nieuwe dorpsbewoonster zich mengt in hun levens, roept dat verschillende reacties op. De één wordt aangezet tot actie, terwijl anderen wat jaloers en terughouden zijn. Alledrie zijn ze hierdoor genoodzaakt om anders naar zichzelf en elkaar te kijken. Welke gevolgen zal deze situatie voor de drie vriendinnen hebben?

De Yogaclub van Emma Wolf is een feelgood roman over vriendschap, liefde, verandering en acceptatie.

In het boek maken we één voor één kennis met de drie vrouwen en hun gezinnen. De vriendschap die hen bindt is duidelijk voelbaar. Je snapt onmiddellijk dat ze, ondanks de verschillen, met elkaar verbonden zijn. Hun warme vriendschapsband is echt de rode draad in het verhaal.

Daarnaast maken we ook kennis met het gezinsleven, de gedachten, wensen en zorgen van de drie vrouwen afzonderlijk. Niet alledrie zijn ze even gelukkig met hun huidige situatie. Maar geen van hen is al actief bezig om hier verandering in te brengen. Emma Wolf omschrijft dit proces van de vrouwen helder en realistisch. Ze maakt hun afzonderlijke leven, van toegevoegde waarde op het verhaal over hun vriendschap.

De komst van de nieuwe dorpsgenoot brengt niet alleen reuring en pit in het dorp, ditzelfde gebeurt in het boek. Ineens ontstaat er een dynamiek, die er voor zorgt dat de vriendinnen actief aan de slag gaan met zichzelf en elkaar. Emma Wolf besteedt hierbij ook aandacht aan het feit, dat niet iedereen hierin eenzelfde tempo heeft. De verschillende emoties die dit teweegbrengt zijn herkenbaar onder woorden gebracht.

De Yogaclub van Emma Wolf is een luchtig feelgood verhaal, met herkenbare en aansprekende situaties en personages. Een boek dat je een lekker tevreden gevoel bezorgt. Van mij krijgt het 3.5 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks