Aan wie verliest zij haar hart?

sheila_hjv_inbooks 03 september 2020
Cliona is als baby gevonden door monniken, die haar een liefdevolle opvoeding hebben gegeven. Inmiddels heeft ze haar eigen huisje en kan ze zichzelf goed onderhouden met de verkoop van de door haar geweven en gekleurde stoffen. Maar wanneer een vreemd ongeluk haar huis treft, moet ze opnieuw een beroep doen op de inwoners van het klooster.

Net nu Cliona genoodzaakt is te verhuizen, krijgt ook de nabij gelegen Eikenburcht andere bewoners. De nieuwe landheer toont direct interesse in Cliona, en zo op het oog lijkt hij best charmant. Toch heeft Cliona het gevoel dat er iets niet klopt met heer Declan en zijn gevolg. Het is net alsof er iets duisters om hem en zijn knecht heen hangt.

“We waren nog geen twintig stappen verder, toen ik meer twijgen hoorde breken. Naill spitste zijn oren en ik draaide snel mijn hoofd naar het geluid. Voor ik het wist voelde ik het stalen lemmet van een dolk tegen mijn keel drukken, en een sterke hand die in mijn schouder kneep.” Mara Li

Terwijl de gereserveerde knecht Cú, Cliona probeert weg te houden bij heer Declan, wordt zij steeds wantrouwender. Welke duistere krachten bedreigen de veiligheid van Cliona en haar woongemeenschap? En waarom krijgt ze alsmaar dezelfde nachtmerrie?

Mara Li neemt je in IJzerhart mee naar het middeleeuwse Ierland, waar ze je laat kennismaken met de jonge vrouw Cliona, die te maken krijgt met duistere magie en gevaar.

Hoeveel je ook leest, het blijft een bijzondere ervaring om in een nieuw verhaal te stappen. Je mag nieuwe personages ontdekken en hun leefomgeving verkennen. Mara Li zorgt ervoor dat je je al vrij snel thuis voelt in het verhaal. Zonder enorm beschrijvingen, laat ze je een beeld vormen van Cliona en haar omgeving. De bossen, het klooster, het dorp en de burcht komen al lezend tot leven.

Over de personages krijg je alle informatie die nodig is voor het verhaal. Genoeg om je een beeld te kunnen vormen van iedereen die van belang is, maar alleen Cliona wordt wat dieper uitgewerkt. Wat mij betreft was dit geen enkel probleem, omdat het verhaal alles bevatte wat ik nodig had om me erdoor te laten meevoeren.

Daarnaast is dit boek ook wel gebaat bij een bepaalde mate van geheimzinnigheid. Het mysterie rondom de dromen, de nieuwe landheer en zijn bediende maakt het niet alleen spannend, het zorgt er ook voor dat je meer wil weten. Het hoe en waarom blijft lange tijd verborgen en was niet eenvoudig te raden. Iets wat ik altijd een pluspunt vind bij dit soort boeken.

IJzerhart van Mara Li is een young adult fantasy verhaal met een, wat mij betreft, verrassende en geheimzinnige inhoud. IJzerhart krijgt 4 sterren van mij.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks