Na de oorlog is alles anders!!

sheila_hjv_inbooks 28 september 2020
Drie jaar heeft Neeltje in het jappenkamp Ambarawa op Java gezeten wanneer ze, op vijftienjarige leeftijd, het kamp aan de hand van haar tante Karlijn uitloopt. Het is dan 25 augustus 1945 en het is 10 dagen na de Japanse capitulatie. De moeder van Neeltje zal het kamp niet meer verlaten. Zij is drie maanden daarvoor overleden.

“Ik moest opschieten. Het weinige wat ik had inpakken. Geen tijd verliezen! Ik liep naar binnen en pakte mijn spullen onder mijn brits vandaan. Mijn vader had geen idee dat wij hier in het kamp zaten en nu wist hij ook het allerergste niet.” Syl van Duyn

Neeltje heeft haar vader al jaren niet gezien, en ze neemt zich dan ook stellig voor om naar hem op zoek te gaan. Wanneer Neeltje samen met haar tante naar een hopelijk veilig onderkomen reist, ontmoet ze Thimo. Ook hij is op zoek naar zijn familie en dat schept direct een band. Dit zou zomaar liefde op het eerste gezicht kunnen zijn.

Zowel Thimo als Neeltje willen met hun familieleden worden herenigd. Zullen ze door hun zoektocht, het zicht op elkaar verliezen?

Op zoek naar jou van Syl van Duyn is een indringende young adult roman over de vijftienjarige Neeltje, die opgroeit in Nederlands-Indië en op Java verblijft als de Japanners daar in 1942 binnenvallen.

Alhoewel het boek Op zoek naar jou fictie is, is het wel gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Nora Valk. Je kan je haast niet voorstellen dat iemand dit heeft moeten meemaken. Wat mij betreft ligt daar ook direct het belang van dit soort verhalen. Ze zorgen ervoor dat we aan deze geschiedenis worden herinnerd en dat we niet vergeten wat daar allemaal is gebeurd.

Het verhaal van Neeltje is op een zeer toegankelijke manier geschreven. Het lijkt alsof je terugreist in de tijd en de wereld door haar ogen ziet. Syl van Duyn heeft Neeltje, ondanks de dramatische gebeurtenissen, als een levenslustig en puberachtig meisje neergezet. Haar onrust, in een tijd waarin veel geduld van haar wordt gevraagd, spat van de bladzijden af.

Ondanks dat Neeltje, in haar jonge leven, al veel tegenslag heeft gekend, is dit indrukwekkende verhaal niet neerslachtig. Het laat juist enorme veerkracht en hoop zien. Neeltje weet zich telkens opnieuw aan te passen, en ondanks dat ze niet bij iedereen de warmte krijgt die ze zoekt, smeedt ze toch een bijzondere en hartverwarmende band met een aantal van de personages.

Op zoek naar jou is niet alleen een boek voor lezers met een voorliefde voor geschiedenis. Het is voor iedereen die van een mooi young adult verhaal houdt. En als je er dan ook nog iets van opsteekt, is dat alleen maar een fijn extraatje. Op zoek naar jou krijgt 4 sterren van mij.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks