Vertrouwd en toch heel anders

Sigidewi 29 april 2021
Hof van Zilveren Vlammen is een van mijn favorieten geworden in de hele serie. In het begin had ik een beetje mijn twijfels, omdat ik Nesta als persoon niet echt leuk vond. Toch vind ik de ontwikkeling die Nesta doormaakt tijdens het verhaal ontzettend mooi en uitgebreid. Sarah J. Maas is heel goed in het beschrijven van gevoelens van personages zodat je er ook echt een beeld bij krijgt. Het boek heeft me totaal verrast en staat hoog op mijn lijst met favorieten.

Nesta zit nogal met zichzelf in de knoop. Elke dag geeft ze zich over aan allerlei verkeerde dingen met als doel haar af te leiden van zaken die ze niet onder ogen wil komen. Sinds ze kracht heeft afgepakt van de ketel en geen idee heeft hoe ze deze moet hanteren, sluit ze zich af en ontwikkelt zich als het minst favoriete lid van de familie. Veel van de anderen mogen haar niet, maar zichzelf mag ze ook niet echt. Ze wil ontsnappen aan het lot dat haar is overkomen, wat haar het verkeerde pad op stuurt. Dat ziet haar familie ook en besluiten haar over te dragen aan de training van Cassian.

De training maakt iets bij haar los. Dat duurt even, maar langzaamaan ziet Nesta de voordelen van het trainen met Cassian. Dit wordt al helemaal versterkt als er, na aandringen van Nesta, andere vrouwen en priesteressen van de bibliotheek mee mogen doen met de training. Een hechte vriendschap ontwikkelt zich en stapje voor stapje laat Nesta haar oude en verkeerde zelf achter zich.

Dan wordt Nesta uitgekozen om de drie delen van de Schat van Afgrijzen op te sporen, omdat deze delen afkomstig zijn van de ketel en zij daar de krachten van heeft. Dit is een zware taak. Het lukt haar eerst niet, maar in combinatie met andere gebeurtenissen krijgt ze het uiteindelijk toch voor elkaar. Twee van de drie delen kan ze vinden, maar de derde is al in handen van een duistere kant. De kant waartegen de familie alles op alles moet zetten om hun thuis te beschermen.

Om alles nog erger te maken, moet Nesta ook nog eens meedoen met het Bloedritueel, een medogenloze wedstijd om een echte krijger te worden. Nadat ze was gespot door de leider van het opleidingskamp voor krijger, wordt ze, ondanks dat ze het niet wil, de verschikkelelijke wereld van het Bloedritueel in gesleept. Samen met haar twee beste vriendinnen gaat ze de uitdaging aan, die moeilijker bleek dan ze van tevoren had gedacht.

Lees het boek om erachter te komen wat er verder gebeurt. Het is een hele grote aanrader, de hele serie is een grote aanrader. De schrijfstijl van Sarah J. Maas is zoals altijd prachtig en uitvoerig uitgewerkt. De personages komen tot leven terwijl ze alle verschrikkingen doorstaan. Op zoek naar een goede fantasy-serie? Hof van Doorns en Rozen is zeker een van mijn favorieten. Het zal denk ik wel even duren voordat een andere serie deze overtreft, dus dat zegt al een hoop!

Meer recensies van Sigidewi