Aangrijpend verhaal dat je tot nadenken stemt

Silke 21 september 2020
“Waarom ik je niet op tijd zag en niet meer kon remmen. Waardoor jij aan niets meer kunt denken en ik alleen nog maar aan jou.”

Liv is een gewoon meisje op een gewone school waar ze gewoon gelukkig is. Haar wereld komt echter op zijn kop te staan wanneer haar broer Alex door een auto-ongeluk in het ziekenhuis belandt. Niet alleen is haar broer zwaar gewond, maar het meisje dat hij aanreed heeft het niet overleefd. Haar naam was Zoë en ze zat bij Liv op school.

Opeens weet iedereen op school wie Liv is en ondanks dat ze niets met het ongeluk te maken had wordt ze toch lastiggevallen, gepest, genegeerd en nageroepen. Liv is niet langer haar eigen persoon, maar ‘het zusje van’. Niet 'het zusje van Alex', maar ‘het zusje van de alcoholist die Zoë heeft vermoord’. Tegelijkertijd worstelt ze met haar eigen gevoelens over het ongeluk. Moet ze nu blij zijn dat haar broer het overleefd heeft en het voor hem opnemen? Of moet ze boos zijn op hem om wat er met Zoë gebeurd is en het voor Zoë opnemen? Of kan het allebei?

Carlie van Tongeren heeft met dit verhaal het eerste boek geschreven in de shorties-reeks. Dit is een nieuwe reeks van boeken uitgegeven door Blossom Books met als doel om een goed verhaal te vertellen in een dun boekje speciaal voor jongeren die nog geen zin hebben om honderden pagina’s te lezen.

Ondanks dat het zo’n dun boekje is (een kleine 200 bladzijden) weet Carlie van Tongeren een aangrijpend verhaal neer te zetten dat een belangrijk thema raak waar ik nog niet eerder over gelezen had, namelijk ‘schuld door relatie’ of in het Engels ‘Guilt by association’. Je leeft heel erg mee met Liv en gaat zelf nadenken over wat je in haar situatie zou doen: je broer verdedigen of het meisje dat overleden is? Liv worstelt heel sterk met deze innerlijke tweestrijd.

Door de korte hoofdstukken leest het boek heel erg vlot en heb je het snel uitgelezen. Het merendeel van die hoofdstukken worden verteld vanuit het standpunt van Liv, maar af en toe duikt ook het standpunt van Livs broer Alex op door middel van brieven of politieverhoren. Dit maakt het boek erg interessant. Wat het misschien nog interessanter gemaakt had was een hoofdstuk vanuit het perspectief van de andere leerlingen op school, maar dan werd het boek misschien iets te lang voor een shortie.

Niet alleen tijdens, maar ook na het lezen stemt het boek tot nadenken. Wat zou jij doen als je in Livs situatie terecht kwam? Hoe zou jij je tegenover Liv gedragen als Zoë een van je vriendinnen geweest was of op jouw school zat? Het boek bevat achteraan ook een aantal vragen die je aanzetten om met anderen over dit boek te praten. Als tip staat er ook bij dat het boek ideaal is om in de middelbare school te lezen en te bespreken en ik kan het daar alleen maar mee eens zijn.

Kortom: het is een aangrijpend verhaal dat je nog lang nadat je het boek hebt weggelegd tot nadenken stemt.

Meer recensies van Silke