Boekenweekgeschenk 2023

Lize Spit (1988) groeide op in de Antwerpse Kempen en woont sinds 2005 in Brussel. In 2016 verschijn haar debuutroman 'Het smelt', waarvan meer dan 200.000 exemplaren werden verkocht. Het boek werd in veel landen vertaald, en er volgde een verfilming. Tevens won het verschillende grote prijzen. Haar tweede roman 'Ik ben er niet' verscheen in 2020. Lize Spit is gastdocent creatief schrijven en columnist bij een dagblad.

'De eerlijke vinder' is een rauw verhaal over het gezin Ibrahimi dat de oorlog in Kosovo ontvlucht en in Belgiƫ komt wonen na een zeer bewogen reis. Onderweg hebben ze veel dingen gezien en meegemaakt. Op school krijgt Jimmy Tristan, een van de kinderen uit het gezin, onder zijn hoede. Jimmy help Tristan waar hij maar kan. Vanaf dat moment draait zijn leven om het vluchtelingengezin. Wanneer de ouders van Tristan een bericht krijgen dat ze het land worden uitgezet bedenken Tristan en zijn zus een plan. Ze vragen Jimmy om te komen logeren en leggen hem in het diepste geheim hun plan voor. Een plan met verstrekkende gevolgen.
'De eerlijke vinder' is een korte novelle met een eenvoudige schrijfstijl maar met een ingrijpend thema, een zeer actueel verhaal. Het verhaal van het gezin uit Kosovo is er een wat vele vluchtelingen overkomt. Aan het gezin is duidelijk te merken wat de oorlog en het vluchten met ze gedaan heeft. De angsten die het gezin nog steeds achtervolgen duidelijk waarneembaar. De angst om uitgezet te worden en het plan dat wordt bedacht lijkt het enige redmiddel. Lize Spit heeft met dit korte verhaal ons met de neus op de feiten geduwd. Hoe zo'n klein boekje zo aangrijpend kan zijn. Prachtig geschreven!

Meer recensies van Silvia van Elzelingen