Sterke vrouwelijke personages

Eva Nagelkerke is de schrijversnaam van de zussen Alexandra en Victoria Nagelkerke. Eerder schreven ze onder de naam Eva Monté. De auteurs schrijven psychologische thrillers vol onderhuidse spanning en levensechte personages. Hun nieuwste thriller is ‘Niet mijn droom’ die verscheen in februari van dit jaar.

Kim en Rutger nemen een besluit waar anderen alleen maar van dromen: ze gaan met hun 8-jarige dochter Peru een halfjaar zeilen in de Caraïben. Uiteindelijk wordt het een heel ander tocht dan ze zich voorgesteld hadden. 24/7 zitten ze bij elkaar en dat levert de nodige spanningen op binnen het gezin. Tijdens een zwarte nacht op zee slaat het noodlot toe, Kim en Rutger hebben elkaar nu meer dan ooit nodig. Alles staat op scherp, overleven het enige doel.
Rosalía is hoogzwanger, haar man Raúl moet nog op pad om een klus te klaren. Hij belooft tijdig terug te zijn voor de geboorte van hun vierde kindje. Ook bij dit gezin loopt het echter anders dan verwacht.

‘Niet mijn droom’ is een spannende roman geschreven door de zussen Alexandra en Victoria Nagelkerke. Het verhaal heeft een fijne schrijfstijl en is vanuit twee personages beschreven, en wel vanuit de vrouwen in het verhaal. Twee verhaallijnen lopen synchroon naast elkaar, halverwege het boek verweven de verhalen zich langzaam met elkaar. ‘Niet mijn droom’ is opgebouwd in meerdere delen en hoofdstukken. Boven elk hoofdstuk staat duidelijk vermeld vanuit welk personage de situatie beschreven wordt. De proloog begint spannend en maakt de lezer erg nieuwsgierig, van wie is het lichaam dat aanspoelt? Wat is er in vredesnaam gebeurd? De personages Kim, Rosalie en Peru zijn goed beschreven en uitgediept, de mannen zijn iets meer op de vlakte gehouden, maar dit stoort totaal niet. ‘Niet mijn droom’ heeft een belangrijk thema, namelijk het najagen van een droom en de gevolgen die dat met zich meebrengt. Beide gezinnen krijgen heel wat voor hun kiezen. Zonder sterk zijn, om kunnen gaan met spanningen en een enorm doorzettingsvermogen is dit niet te realiseren. Ondanks dat de spanning niet te snijden is zijn er wel verschillende verrassingselementen aanwezig, zeker op het eind, dan krijgen we een wending in het verhaal die je echt niet aan ziet komen.

‘Niet mijn droom’ is een mooie originele roman die moeilijk weg te leggen is. Zeker een aanrader.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen