Wilde gok

Johnny Bollé is een Vlaamse auteur van korte verhalen en thrillers. Hij studeerde af als paramedicus aan de Hogeschool van Antwerpen. Zijn vlotte, beeldende schrijfstijl en zijn typerende onverwachte plotwendingen houden de lezer stevig in zijn greep. Bollé weet als geen ander hoe hij in zijn verhalen een sfeer kan creëren waaruit de lezer niet meer kan ontsnappen. Zijn boek Bloedmaan werd door het lezersplatform van de VRT Lang zullen we lezen verkozen tot één van de 20 beste boeken van 2019. De thriller Hij noemde me duivelskind werd genomineerd voor de ThrillZone Awards 2020 voor de categorie Beste Nederlandstalige thriller. Wilde gok is zijn vierde thriller.

Celeste De Chatillon en haar twee dochters Manon en Beau lijken een zorgeloos leven te leiden in hun villa nabij Menton. Echter niets is minder waar want een schuldenberg brengt hen naar het randje van de afgrond. De gokverslaafde Celeste raakt steeds dieper verstrikt in het plaatselijke drugsmilieu, hierdoor komt het leven van haar lievelingsdochter Beau in gevaar. Celeste bedenkt een waanzinnig plan om uit de schulden te komen en hen uit de handen van de moordenaars te houden. Tegelijkertijd wordt in een dorpje in de Provence een jonge vrouw in paniek wakker. Ze lijdt aan geheugenverlies en kan niets anders doen dan te vertrouwen op de man die zegt haar echtgenoot te zijn. Haar eens zo rustige leventje neemt een totaal andere wending wanneer een mysterieuze vrouw contact met haar legt.

In Wilde gok neemt de auteur de lezer mee naar Zuid-Frankrijk in de jaren 70, het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld. Er is gedegen onderzoek gedaan naar het leven in de jaren 70, dit uit zich in de gewoontes van die tijd en de liedjes die toen een hit waren. Het verhaal begint met een afgrijselijke moord op een jonge vrouw. De vlotte, beeldende schrijfstijl nodigt meteen uit om door te lezen. Wie is die vrouw, en waarom moest zij dood? Wat is het verhaal achter de familie De Chatillon? En wat is er gebeurd met Fleur, de vrouw die aan geheugenverlies lijdt? De puzzel is begonnen en samen met de auteur probeert de lezer het raadsel op te lossen. Moeiteloos wordt er geswitcht tussen de twee verhaallijnen. De hoofdpersonages worden krachtig en geloofwaardig beschreven. Waar het ene karakter sympathie opwekt, is er bij de ander juist het gevoel van een zekere weerzin. Naarmate het verhaal vordert neemt de spanning toe, er is maar een optie en dat is het boek zo snel mogelijk uitlezen. Het verhaal is origineel en absoluut niet voorspelbaar. Elke keer wanneer de lezer denkt te weten hoe de vork in de steel zit, komt de auteur weer met een nieuwe plotwending op de proppen. Zelfs op de laatste bladzijden verrast Bollé zijn lezerspubliek nog met een totaal onverwachte epiloog.

Wilde gok is een zeer aangename thriller waarvan veel lezers zullen genieten. Ook nadat het boek is dichtgeslagen blijft het nog een tijdlang door het hoofd spoken. Een knap staaltje vakmanschap!

Deze recensie verscheen eerder op VrouwenThrillers.nl

Meer recensies van Silvia van Elzelingen