Wat is een rechtvaardig mens?

Simone 27 maart 2021
Het laten horen van je stem is belangrijk, maar kan ook de mensen om je heen in de knel brengen. Moet je daarom je mond houden? Of is het je verantwoordelijkheid om te spreken, te schreeuwen en te zingen over al die dingen die gehoord moeten worden?
Het verhaal van 'De stem' begint in New York op 9/11. De dag dat de westerse wereld zich na tientallen jaren van relatieve rust weer realiseerde wat het betekent om je bedreigd te voelen in je eigen huis. De dag dat de oorlog weer bij ieders voordeur landde. En de dag begon nog wel zo goed. Zelda en Bor zouden (onverwachts) gaan trouwen.
Het boek volgt het leven van Zelda en haar gezin in de jaren na 9/11. Als lezer zit je in het hoofd van Zelda, en volg je haar gedachten. Dat is niet altijd gemakkelijk. Hoewel Zelda zich voorneemt om een goed en rechtvaardig mens te zijn, twijfelt ze daar regelmatig aan. En ook de motieven van de mensen om haar heen zijn niet altijd eenduidig. Of zijn het vooral de gedachtes van Zelda die de lezer soms tot vertwijfeling brengen? Door de ogen van Zelda zien we een drama dat zich ontvouwt rondom dit Joodse gezin dat zich ontfermt over een Somalische vluchtelinge.
Het boek is geïnspireerd op de eigen ervaringen van Jessica Durlacher met Ayaan Hirsi Ali. Tijdens het lezen lijken feit en fictie daarom ook geregeld door elkaar heen te lopen. Maar uiteindelijk is het boek vooral ook een universeel verhaal over de vraag: hoe kun je in deze wereld nu een rechtvaardig mens zijn?

Meer recensies van Simone