Feitelijk beter worden

smets 29 juni 2020
De vertaalde autobiografie van Hans Rosling kwam tijdens de Corona crisis uit. Rosling is bekend door zijn website Gapminder, waar hij op opgeruimde toon de feiten laat spreken en zo veel misverstanden of vooroordelen over hoe de wereld en de mensheid ervoor staat onderuit haalt. De grondtoon dat we er veel beter voorstaan dan we denken. Dat geeft de burger moed.
Het leven van Rosling leest als een trein. Hij is van eenvoudige komaf. Zijn ouders en grootouders waren arme mensen. De grootouders waren ongeletterd. De Zweedse verzorgingsstaat schiep de voorwaarden, waardoor Hans Rosling en zijn voorouders in staat waren de armoede te boven te komen en geschoold te raken. Rosling volgde een artsenopleiding en wilde uit idealisme gaan werken in een ontwikkelingsland. Eerst werd dat verhinderd doordat hij ernstig ziek werd. Hij ontdekte door hardnekkig eigen onderzoek een diagnosefout van zijn arts. Het heropende de mogelijkheid om naar Mozambique te verhuizen, waar hij als tropenarts ging werken.
Rosling kreeg te maken met schaarste problemen die zijn werkhouding en ethische afwegingen grondig veranderden. De curatief opererende arts in een rijke omgeving is geconcentreerd op één patiënt en kiest zonder enig voorbehoud voor die patiënt. Kost wat het kost. De arts, die werkt met schaarste heeft oog voor een meer effectieve inzet van de beperkte middelen. Hij kiest voor zoveel mogelijk patiënten in plaats van alles voor één mens.
Rosling heeft een onderzoekende levenshouding, waardoor hij zich laat corrigeren door empirische gegevens. Een houding die velen op school in theorie leren, maar zelden in de praktijk brengen. Het brengt Rosling in de tropen bij de bestrijding van besmettelijke ziekten, waarbij het altijd gaat om het zoeken van de bron, oorzaak, curatieve bestrijding van zieken en preventieve bestrijding door hygiene- en gedragsmaatregelen en vaccins. Dat zijn onderzoeksvragen die een antropologische methodologie vragen gecombineerd medische kennis.
Rosling vertelt zijn levensverhaal aan de hand van tegenslagen of grote moeilijkheden die hij ondervond. De tegenwind zet hem aan tot onderzoek en samenwerking met de mensen in zijn omgeving, ook en vooral de tegenkrachten. Zijn open houding en handelend optreden brengt iedereen verder.

Meer recensies van smets