Het is het allemaal net niet

Soferet 04 oktober 2020
Marcie is 'omhoog' getrouwd met Jason. Het ontbreekt haar aan niets en alles lijkt voorspoedig te verlopen.

Maar dan komt William, de zakenpartner van Jason, terug van een trip naar Europa en aan zijn arm heeft hij Keisha, een jonge dame waar hij spontaan mee is getrouwd.

Marcie verdenkt Jason ervan dat hij een oogje heeft op Keisha en ziet haar mooie leventje al instorten. Ze kent Jason namelijk door en door, omdat zij hem van zijn eerste vrouw heeft buit gemaakt.

Al gauw lijkt niemand meer te vertrouwen en gebeuren er dingen die het daglicht niet verdragen. Kan Marcie haar huwelijk veilig stellen? En is het huwelijk van Keisha met William wel helemaal zuiver?

Pinborough heeft al eerder spannende boeken geschreven, dus de verwachting lag wat hoog. Aan haar vlotte pen ligt het in ieder geval niet.

Het verhaal komt helaas heel traag op gang. Het bestaat uit vier delen, waarvan het eerste (best grote) deel vooral bestaat uit het kennis maken met de diverse personages. Daardoor moest ik af en toe terugbladeren om te kijken wie ook al weer wie was.

Het gaat hier vooral om geld, macht en sex. Soms krijg ik het gevoel in een slechte bouquetroman te zijn beland. Bepaalde plotwendingen waren ronduit voorspelbaar en echt sympathiek zijn de karakters ook niet echt.

In deel drie begint het dan een beetje spannend te worden doordat Pinborough met wat horrorachtige elementen komt. Helaas komen die niet geheel uit de verf, waardoor het wat gekunsteld overkomt.

Uiteindelijk wordt in het vierde deel de titelverklaring duidelijk. Het begint nu op een detective te lijken. Wie heeft het gedaan?

Om het verhaal wat schwung mee te geven zit er ook een epiloog bij. Deze komt met een cliffhanger, die eigenlijk geen cliffhanger is. Het is wel duidelijk wat de uitkomst zal zijn.

De ingrediënten voor een spannend verhaal zijn allemaal aanwezig, maar helaas weet Pinborough er dit keer geen nagelbijter van te maken. Dat de vertaling naar het Nederlands ook nog te wensen overlaat zorgt voor een moeizaam leesbaar geheel.

Nadat ik het boek uit had vroeg ik mezelf af wat ik nu eigenlijk gelezen heb? Een bouquetreeks? Een horror? Een detective? Het is het allemaal net niet.

Meer recensies van Soferet