Achter de nevel is echt een boek van deze tijd

27 augustus 2016
Achter de nevel is echt een boek van deze tijd. Een tijd waarin de gevaren van alle kanten op ons afkomen. Een tijd waarin we onder het mom van de veiligheid steeds meer van onze vrijheid (moeten) opgeven. Voor wie niet goed nadenkt of verder kijkt, dan wat op het eerste gezicht zichtbaar is, lijkt dit logisch en misschien zelfs onvermijdelijk.
Het verhaal begint met een proloog en eindigt met een epiloog. Normaal gesproken vind ik dat vaak een zwakte bod van de schrijver. Alsof de schrijver er na het schrijven opeens achter kwam dat het boek niet duidelijk genoeg was, dat er nog het een en ander aan het verhaal toegevoegd of verklaart moest worden. In “Achter de nevel” vormen de proloog en de epiloog een verhaal op zich en dat heeft de auteur zo knap gedaan dat het eind voor een bijzondere verassing zorgt en het boek een extra dimensie krijgt.
Het thema van het boek: verder kijken dan je neus lang is, wordt op deze manier nogmaals benadrukt.
Het boek leest als een trein en heeft veel verassende aspecten in zich. Het verhaal zit heel goed in elkaar en blijft pagina, na pagina boeien. Daarnaast zitten er in het verhaal extra puzzels verborgen; anagrammen, bijzondere getallen. Voor wie verder kijkt dan zijn/haar neus lang is valt er des te meer te genieten. Het ontdekken en ontcijferen van de puzzels is echter niet nodig om het verhaal te kunnen volgen.
De bijzondere omslagfoto speelt ook een rol in het verhaal. Zoals ik al eerder schreef, er is bijzonder goed nagedacht over de details.
Hoewel het hier gaat om fictie, zit de auteur dichter bij de waarheid dan veel mensen beseffen.
Mijn conclusie is dan ook dat dit boek een absolute aanrader is. Het boek is leuk om te lezen en zet je tot nadenken.
Achter de nevel is typisch zo’n boek dat je van tijd tot tijd weer eens uit de kast pakt om nog eens te lezen en waar je dan weer nieuwe ontdekkingen in doet.

Meer recensies van