Heerlijke festivalvibe

Sonja Hubregtse 01 november 2023
Foodtruck on fire is het derde en tevens laatste deel van de amusante Foodtruck-serie van Saskia M.N. Oudshoorn. Hoewel dit boek behoort tot een serie, is het verhaal prima los te lezen en heb je geen voorkennis of achtergrondinformatie uit de vorige delen nodig om het verhaal te begrijpen. Sanne is al even tevoorschijn gekomen in deel twee, maar in dit boek is zij één van de hoofdpersonages. Samen met Rowèn en Marnix.

Saskia Oudshoorn heeft het verhaal geschreven vanuit een ik-perspectief, afgewisseld tussen Sanne en Marnix. Dit wordt duidelijk aangegeven aan het begin van een hoofdstuk waardoor er geen verwarring is over wie het gaat. De personages hebben duidelijke karaktereigenschappen gekregen, waarbij menselijke emoties perfect getoond worden. Twijfels, jaloezie, achterdocht en schaamte, maar ook geluk, liefde en empathie worden zichtbaar voor de lezer. De twijfel bij Sanne komt zo duidelijk over dat je haar bijna wil aanmoedigen een keuze te maken, omdat je als lezer wél ziet wie het beste voor haar is.

Saskia Oudshoorn weet de festivalvibe goed over te brengen. De vrolijke festivalgangers, de relaxte sfeer, de coole muziek en de verscheidenheid aan foodtrucks… het is alsof je er zelf rondloopt. Als je dan ook de ‘oude bekenden’ uit de vorige delen ‘ziet’ lopen, is het geluksgevoel ook bij de lezer compleet. Het benoemen van de vegetarische hapjes, en de daarbij behorende recepten achterin het boek, laten het water in je mond lopen.

De schrijfster weet de nieuwsgierigheid vanaf het begin tot het einde vast te houden door af en toe de littekens van Marnix te benoemen. Toch krijgt de lezer pas aan het einde van het verhaal duidelijkheid en weet ook Sanne nog een onverwachte onzekerheid aan te kaarten.

Gaandeweg het verhaal vraag je je toch af hoe de schrijfster aan de titel is gekomen. Vanaf het begin van het boek heb ik geprobeerd de link te leggen, maar ook dit komt pas na verloop van tijd naar voren. Zelfs hier weet Saskia Oudshoorn nog een vleugje geheimzinnigheid toe te voegen.

Hoewel ik zelf mogelijkheden zie voor haar voor verlenging van deze reeks, maar dan in het buitenland, is het toch wel een domper dat dit het laatste deel was. Misschien dat Saskia Oudshoorn toch nog na wil denken over een vervolg?

Ik heb genoten van de personages, de festivalvibe en de daarbij behorende belevenissen. Doordat dit deel iets meer vertelde over het leven buitenom het festival, ben ik hierover net iets enthousiaster dan over de vorige twee. Ik geef Foodtruck on fire daarom 4,5 ster.

(Deze recensie is eerder verschenen bij www.boeken-cast.nl)

Meer recensies van Sonja Hubregtse